Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran)
Hayya nab'idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam)
Syakkireena a' kulli na'ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada)
Ba' ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa²)

Sunday, December 27, 2009

Makna Kebahagiaan

Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya

Yusuf al-Qardawi

Beza adat dan Ibadat

Adat

Duduk rehat didalam masjid

Makan hanya sekadar makan

Berkahwin untuk menamatkan zaman bujang

Bertudung kerana ingin kelihatan cantik dan ala-ala artis

Bermake up supaya muka kelihatan cantik tiruan



Ibadat

Iktikaf didalam masjid

Makan supaya badan kuat untuk beribadat

Berkahwin kerana sunnah&menjauhi maksiat

Bertudung lantaran akur dengan perintah Allah

Berwudhuk sudah mampu mempamerkan cahaya&kecantikan asli pada wajah

Tuesday, December 15, 2009

Sekolah Permata Pintar Negara




ini adalah replika pelan pembinaan sekolah permata pintar yang akan dibina di Universiti Kebangsaan Malaysia. Sekolah ini telah dimulakan pada awal bulan December 2009 dan dijangka siap pada tahun 2011. semoga sekolah ini dapat melahirkan ilmuan yang berkualiti di masa hadapan untuk negara malaysia.

Thursday, November 5, 2009

Wednesday, October 28, 2009

Monday, October 26, 2009

say no to pakatan rakyat

Bangkit la melayu

Moral of the story 'renung-renungkanla h...selamat beramal

Tak lama dulu ada seorang melayu yang ingin makan lauk ketam. Pada pagi
tu dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai milik cina
yang menjual ketam.

Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka?

Cina: Ada…ada…lu mau ketam cina ka ketam melayu?

Melayu: Aik! Ketam pun ada melayu dengan cina ka apek? Cuba lu tunjuk
mana ketam melayu, mana ketam cina?

Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup…ketam cina…….sana dalam
bekas tak ada tutup…ketam melayu la….

Melayu: Apa pasal ketam cina apek kasi tutup…ketam melayu apek tak kasi
tutup?

Cina: Itu ketam cina kalau satu ekor keluar…yang lain akan tengok dan
kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua
ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.

Melayu: Ketam melayu tak itu macam ka?

Cina: Ketam melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki
ketam tadi…jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar…yang lain
biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar
yang lain macam mana mau keluar.

Pengajaran:
Begitulah cerita ketam melayu dengan ketam cina. Hakikatnya, jika orang
cina berniaga….cina lain tak kacau…dia tengok aje dan belajar macam mana
boleh berjaya. Cina dah berjaya tu pulak, akan ajar cina lain agarberjaya jugak. Kalau orang melayu, bila satu melayu nak berjaya, melayu lain akan guna apa saja supaya melayu tu jatuh balik. Macam ketam melayu, bila sekor ketam dah berjaya nak naik, ketam lain tarik kaki dia, at last sorang pun tak dapat naik . Lepas tu mulalah bergaduh sesama sendiri. Itulah hakikat sebenar sekarang ini. sebab tu melayu tak maju

Ayat mengancam dari bf

Hello sayang…


Kenapa sayang tak nak angkat tepon bila abg call handset sayang tadi… janganlah sayang merajuk lelama sangat, betui… abg tersangatlah rindu kat sayang… walaupun muka abg ni agak macho dan comel… janganlah sayang jeles kat abg kalau-kalau ada awek lain yang asyik pandang-pandang dan senyum-senyum kat abg masa kita gi dating…. biasa la tuh…
Apa… tak muat…??? kan sayang dah test cincin tu masa kat kedai emas apek tu tadi… apsal la tak muat pulaks… janganlah sayang risau… duit cincin yang sayang bayarkan tadi… esok-esok abg bayarla balik kat sayang… sayang pun sedia maklum… abg bukannya takde duit… tapi duit tu abg dah belikan graphic card baru kat pc abg… RAM pun abg dah beli yg baru… tambah lagi sekeping… kasi power sikit… tu belum masuk nak tukar hardd! isk baru lagi tuh…
Abg tau sayang marah sebab abg yang selamba katak jer… melompat longkang depan kedai apek tu tadi… tanpa menunggu sayang melintas titi… bukan abg tak gentleman… tapi abg cuma memeriksa kalau-kalau ada bahaya di seberang sana… maafkan abg… tobat… lain kali abg tak buat lagi…


Kes masa makan kat kedai mamak tu tadi… sorry la… abg ingatkan nak test jer mee goreng sayang tuh… soksek… soksek… masa sayang gi toilet… tak perasan pulak… dah abih… sedaaaaaaappppp…!!! tapi kan abg dah ganti ngan roti canai kosong abg? tak sedap ker roti canai kosong tuhh??? udah ler tu… janganla merajuk lama lama…
Oh yaa…!! henset kita ni kita tukar dulu la yee… abg pinjam jaap henset sayang… nanti abg tukaq la balik… sayangkan ader handbag besar… senang nak simpan henset abg yg besar tu… Hehehehe…! henset sayang kecik… buleh abg simpan dalam kocek abg…
Betuuuul…! semalam abg dah booked tiket citer Salon tuh… abg ingat la kan… cashier cineplex tu lupa nak key in dalam komputer dia la… pasal tu la tiket dah abis… lagi satu… sampin dan songkok ayah sayang yang abg pinjam utk hari raya aritu… kira pinjam terus la yee… boleh gaks guna masa ari nikah kita esok-esok… bukan abg tak nak beli baru… tapi sayang la… benda elok lagi… buat apa nak beli baru kannn… tapi sayang jgn bagitau kat ayah sayang plaks… ayah sayang sure tak pasan punya sebab nanti abg dye la sampin tu ngan kaler lain…


Buat masa ni motor abg masih dlm wokshop… ntah apa ntah pomen tu buat tak siap-siap lagi… jadi Gen2 sayang ni… kira abg pakai dulu la yee utk pergi keje… sayang bukan tak tau… tempat keje abg kan jauh… sayang pergi keje naik LRT pun bolehh…!
Lagi satuu… besok sampai kat opis sayang nanti… sayang tlg bank-in kan RM300 kat akaun abg ye… bukan apa… Gen2 sayang ni kuat mentekedarah minyakk betuii… motor kapcai abg pun tak camni…
Okeyla sayang…dah cakap lama ni… jgn lupa top up kan prepaid abg nii… esok2 senang abg nak call sayang lagi…
bye-byee….

Biodata Iblis

Nama :Iblis Laknatullah
Tarikh kelahiran :Bermula daripada keengganannya sujud kepadaNabi Adam a.s.
Pejabat operasi :Tandas, bilik air, tempat yang bernajis dan kotor serta tempat-tempat maksiat
Status diri :Fasik kelas pertama
Rakan kongsi :Golongan munafik serta syaitan-syaitan dari kalangan manusia
Agama :Kufur.
Sumber pendapatan :Segala harta yang diperolehi dengan jalan haram dan riba
Jenis perkhidmatan :Menggalakkaan manusia mengerjakan kemungkaran dan kederhakaan terhadap Allah
Tempat tinggal di akhirat :Neraka Jahannam
Tempoh perkhidmatan :Sehingga hari kiamat
Kawasan :Setiap tempat yang di dalamnya tiada usaha untuk mengingati Allah
Matlamat Perjalanan :Membawa setiap makhluk ke Neraka Jahannam
Arah perjalanan :Tiada haluan dan bengkang bengkok
Teman Sejawat :Orang yang suka mendiamkan dirinya dari menyatakan kebenaran
Isteri di dunia :Setiap wanita yang tidak menutup aurat dan mentaati Allah, Rasul dan suaminya
Ganjaran :Dosa dan kemurkaan Allah
Kaum kerabat :Semua golongan yang menentang dan memusuhi Allah
Berkomunikasi dengan…Orang yang suka mengumpat, mencaci memaki hamun, menghasut, pendengki dan pendendam
Modal pusingan :Angan-angan kosong
Makanan kegemaran :Daging orang mati dan segala najis dan kotoran
Tempat pertemuan :Pasar-pasar
Yang ditakuti :Orang mukmin yang bertakwa, beriman, dan beramal
Musuh ketat :Setiap orang Islam yang beriman dan bertakwa
Yang dibenci :Orang yang sentiasa berzikir dan mengingati Allah
Motto kerja :'Hipokrasi asas akhlak'
Alat perangkap :Wanita cantik, model, pelacur, peragawati dan sebagainya
Kesukaannya :Melalaikan orang dari mengingati Allah, menggoda dan menyesatkannya
Saat ajal :Bila tiba waktu yang ditentukan Allah di hari kiamat kelak
Cita-cita :Supaya semua makhluk di muka bumi ini menjadi kafir
Janji-janji :Janji kosong, angan-angan dan tipu daya
Kelemahannya :Bila orang membaca Istighfar
Yang membuatnya menangis :Bila orang sujud kepada Allah s.w.t
Lambang :Sebarang tatu

Saturday, October 24, 2009

ayat 14 dan 15

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan) [14].
Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan denganKu sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang soleh). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan [15].

Thursday, October 22, 2009

Nasihat Luqman al-Hakim

Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu)". Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji [12].
Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar"[13].


Pengajaran dari ayat;
- Allah jadikan kisah Luqman sebagai panduan hidup
- Berakhlak mulia adalah identiti umat Islam
- Islam memberi penghormatan yang tinggi kepada ibubapa
- Orang yang beriman akan berwaspada dan menjaga diri daripada melakukan
perkara yang merosakkan iman
- Islam memberi penghormatan yang tinggi kepada ibu bapa
- Kesabaran amat penting dalam kehidupan ketika melaksanakan ibadat

Tuesday, September 29, 2009

Isa Samad calon BN di Bagan Pinang

Tan Sri Isa Samad diumumkan sebagai calon BN dalam pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang 11 Oktober depan. Isa, 59, merupakan ketua Umno bahagian Teluk Kemang dan bekas naib presiden Umno.Pengumuman tersebut dibuat oleh Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin di bilik operasi BN di Port Dickson hari ini.

Kerusi DUN Bagan Pinang kosong ekoran kematian penyandangnya, Azman Mohamad Noor dari BN yang menang dengan majoriti 2,333 dalam pilihanraya umum Mac tahun lalu.
Azman yang juga naib ketua bahagian Teluk Kemang menewaskan Ramli Ismail dari PAS yang mendapat 4,097 undi.
Sebelum mengumumkan nama calon BN, Muhyiddin bertanya kepada para hadirin siapa yang mereka mahu, dan mereka menjawab: "Isa".
Sambil memetik slogan 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Muhyiddin berkata "sebab rakyat didahulukan, rakyat nak?" disambut dengan laungan kuat "Isa".
Najib tiba sejurus selepas Muhyiddin mengumumkan calon BN itu pada jam 5.15 petang.
Isa digantung selama tiga tahun sejak 24 Jun 2005 kerana rasuah politik ketika pemilihan Umno 2004.
Isa memenangi jawatan naib presiden Umno bagi penggal
2004-2007 dengan memperoleh 1,507 undi, iaitu undi tertinggi mengatasi Ketua
Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam (1,329 undi) dan Menteri Perdagangan
Antarabangsa dan Industri ketika itu Tan Sri Muhyiddin Yassin (1,234 undi).
Bagaimanapun kemenangannya itu kemudiannya dibatalkan selepas didapati bersalah terhadap tuduhan amalan politik wang dalam pemilihan tersebut.
Pada mulanya, dia digantung selama enam tahun atau dua penggal tetapi dikurangkan selepas beliau membuat rayuan.ekoran itu, mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat bahawa Isa tidak seharusnya menjadi calon BN dalam pilihanraya kecil tersebut.
Jika tidak, kata Dr Mahathir, imej Umno akan terjejas kerana dianggap tidak serius dalam memerangi politik wang sekiranya masih meletakkan mereka yang sudah didapati bersalah dalam rasuah politik sebagai calon.

Sunday, September 27, 2009

10 hujah Nik Aziz mesti berundur

'Perang mulut' antara Datuk Ibrahim Ali dan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mengulangi desakan supaya Ahli Parlimen Pasir Mas itu meletakkan jawatannya semakin memuncak.
Hari ini, Ibrahim yang bertanding sebagai calon Bebas dengan 'meminjam' logo Pas pada pilihan raya umum lalu menggariskan 10 hujah kenapa Nik Abdul Aziz mesti mengosongkan kerusi Menteri Besar Kelantan yang disandangnya sejak 1990.
Berikut adalah 10 hujah yang dikemukakan oleh Ibrahim:

1) Nik Abdul Aziz sudah terlalu lama bergelar wakil rakyat dan Menteri Besar. Beliau adalah 'barang lama' manakala naluri manusia pula sentiasa berkehendakkan sesuatu yang baru.

2) Beliau sudah nyanyuk kerana bercakap tanpa usul periksa apabila menerima maklumat selain melupakan jasa Ibrahim yang bekerjasama sewaktu kerajaan Pas Kelantan berada pada kedudukan getir.

3) Kerap uzur sedangkan kesihatan yang baik adalah syarat utama untuk menjadi ahli politik.

4) Tidak menumpukan kepada tugasnya sebagai Menteri Besar kerana asyik berceramah selain diperalat oleh beberapa individu dalam Pas Kelantan.

5) Tidak cekap mentadbir dan jauh sekali mempunyai idea dan kreativiti yang amat diperlukan dalam era dunia tanpa sempadan.

6) Menjadi alat kepada DAP walaupun parti itu secara terang-terangan menentang pelaksanaan negara Islam yang menjadi cita-cita Pas.

7) Menjadi alat kepada pakatan pembangkang untuk menghalalkan agenda memecahkan perpaduan umat Islam dan bangsa Melayu selain mempergunakan Islam untuk kepentingan politik.

8) Ramai pemimpin Pas Kelantan dan pusat mahu beliau meletak jawatan cuma mereka tidak berani bersuara.

9) Mempunyai sikap riak dan takbur kerana menganggap hanya beliau sahaja yang betul dari segi Islam sehingga sanggup menghukum bahawa ibadah orang yang tidak sehaluan dengannya tidak diterima Tuhan.

10) Gagal mewujudkan peluang pekerjaan untuk rakyat Kelantan walaupun mempunyai kekuatan modal insan yang rajin bekerja selain kaya dengan hasil bumi, budaya mahupun kepelbagaian makanan.

Sewaktu dihubungi Utusan Malaysia, Ibrahim menjelaskan tindakan beliau itu tidak bermotifkan dendam peribadi sambil mengakui beliau juga mempunyai kelemahan.
"Walaupun pahit saya kena bercakap sebab orang lain tak berani, saya tahu perkara ini akan menyebabkan saya 'dibelasah' dalam blog tapi saya menerimanya dengan senang hati.
"Saya tiada masalah peribadi dengan Nik Aziz, beliau nak kecam saya, hukum saya masuk neraka pun saya tak kecil hati tetapi saya kena tegur untuk kebaikan agama bangsa dan negara," katanya.
Semalam, Nik Abdul Aziz mengulangi desakan supaya Ibrahim meletak jawatan jika mahu amal solehnya diterima Allah kerana rezeki yang diperoleh melalui jawatan tersebut adalah 'tidak betul'.
Desakan itu dibuat ekoran tindak tanduk politiknya yang semakin bertentangan dengan hala tuju Pas.
Fikir-fikirkanlah ahli pas yang lain . Tun Mahatdir sendiri pun tahu nak letak jawatan bila dia tahu masanya sudah tiba dan golongan muda perlu ambik dan belajar pula

Tuesday, September 8, 2009

Lirik Lagu mati Hidup Kembali-Butterfingers

Jalan raya terlampau sunyi
Untuk ku terus bermimpi
Mataku belum mengantuk lagi
Bawa ke mana sahaja kupergi

Tunjukkan ku bulan gerhana
Tiada siapa nak kujumpa
Pendirian tiada kusangka
Tak mengapa oh tak mengapa

Malam semalam gundah gulana
Hari ini hari mulia
Tak pernah daku rasa begini
Seperti mati hidup kembali

Bawakan kuhilang dari ingatan
Hari ini sehingga esok
Tak pernah daku rasa begini
Seperti mati hidup kembali

Agar sepenuh dengan pendirian
Kucapai sebelah tangan
Sebalik awan ada cahaya
Bercahayalah selamanya

Daku tertawa seorang diri
Darah yang mengalir terhenti
Fikiranku melayang-layang
Tiada siapa yang perasan

lagu ni mengingat aku tentang zaman kanak2 aku dulu . banyak maksud yang tersirat dalam lirik lagu ni . so try la dengar , korang mesti teruja punya. lagu ni memng best ,aku bagi 5 bintang

Saturday, September 5, 2009

Kotak Hati Hujan

tak usah kau terangkan ku tahu
potret wajahmu di setiap penjuru
curahkan deritamu padaku
biarku rasa apa yang kau lalu

terang terang
bersama rasa sayang
ku biarkan kau terbang
terang terang
sudut kecil ku isi
untuk senyuman mu lagi

berbaring renung kita ke bulan
lagu yang ku tulis ku nyanyikan
lagu cinta tentang kita berdua
yang kan kita kenangi hingga tiba masa

terang terang
bersama rasa sayang
ku biarkan kau terbang
terang terang
sudut kecil ku isi
untuk senyuman mu lagi

mimpi mimpi
yang tak kembali
aku janji
janji takkan pergi

tak usah kau terangkan ku tahu
potret wajahmu di setiap penjuru
curahkan deritamu padaku
biarku rasa apa yang kau lalu

terang terang
bersama rasa sayang
ku biarkan kau terbang
terang terang
sudut kecil ku isi
untuk senyuman mu lagi

mimpi mimpi
yang tak kembali
aku janji
janji takkan pergi

Lirik Lagu Cerita Kedai Kopi - Malique Ft Salam

Intro
(Malique)
Terlalu banyak kena kopi, aku menyanyi
ditemani teko berasap dan bau wangi
ditemani cahaya malap dan lagu reggae
hayati, salam

(Salam)
Masing-masing ada masalah sendiri
masalah dunia, masalah peribadi
luahkan jangan simpan dalam hati
boleh cerita di kedai kopi

Korus
(Salam)
Cerita kedai kopi
cerita kedai kopi
tiada hakim tiada saksi
cerita sensasi di kedai kopi (2x)
[Lirik lagu on http://lirikami.blogspot.com/ ]

Verse 1
(Salam)
Ada satu hero melayu, namanya rahsia
dulu lepak tepi parit kampung
sekarang lepak media massa

(Malique)
Asal boleh masuk tv, dia mesti buat
awek tengok jambu, laki tengok meluat
citarasa makin besar otak makin ketat
baru angkat berat sikit baju pun dah sendat
ay, jalan berkepak dengan awek romantis
biasalah budak baru nak naik jadi artis
ay, jalan berkepak dengan awek romantis
biasalah budak baru nak naik jadi artis
jakun ke pelakon, jamban ke makan malam
dinner show menyanyi, sorang pun tak faham
tapi datin muda tengok, geram dan sangkut
datuk outstation,apalagi angkut

Korus

Verse 2
(Salam)
I'm in the mood for love
simply because you're near me
honey but when you're near me
i'm in the mood yes i'm in the mood for love

(Malique)
Terima kasih rahsia diterima
kalau sunyi lagi boleh main gila
datin kena taruk, rahsia kemaruk
makan boleh tapi jangan sampai kena lauk
datuk pergi London lama, pucat bila balik
bini buncit sikit tau dia tak boleh naik
datuk pergi London, dia pucat bila balik
bini dan anak percuma dah ada penyakit
apa kesudahannya, apa yang terjadi
rahsia tinggal rahsia takkan masuk tv lagi
cerita sensasi dengar di kedai kopi
setiap individu punya versi sendiri

Bridge
(Salam)
Masing-masing ada masalah sendiri
masalah dunia, masalah peribadi
luahkan jangan simpan dalam hati
boleh cerita di kedai kopi

Chorus

Verse 3
(Malique)
Terlalu banyak kena kopi aku menyanyi
ditemani teko berasap dan bau wangi
ditemani cahaya malap dan lagu reggae
hayati, rentak keluarga marley
hamba di belanda di tengah ibu kota
temanku Salam, dreadlocks bawah mahkota
anak perantauan yang punya citarasa Jamaica
rindu nak dengar cerita kedai kopi Malaysia
aku cerita, dia ketawa
tak kering gusi, jatuh kerusi
dia pula bercerita tapi bukan tentang dia atau dia
di Eropah orang bentang idea
topik-topik intelektual didiskusi
anjakan paradigma bila kena kopi
peace, love and harmony, reggae sampai pagi
keluar kedai kopi Amsterdam masih steady

Chorus

Outro
(Malique)
Terlalu banyak kena kopi aku menyanyi
ditemani teko berasap dan bau wangi
ditemani cahaya malap dan lagu reggae
hayati, yeah...

Thursday, August 13, 2009




Pergi Tak Kembali
Munsyid : Rabbani



Setiap insan pastikan merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang akan dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayu alunan suara
Cemas di dada lemah tak bermaya
Terbuka hijap di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baiklah atau sebaliknya

Amalan dan taqwa jadi bekalan
Sejahtera, bahagia pulang...kesana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kanangan
Diiringi doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

Mari kita ramai mensedekahkan Al Fatihah kepada vokalis rabbani Asri Ibrahim yang meninggal dunia di Hospital pantai Kl . Al Fatihah

Friday, July 31, 2009

Pelajar bantah program Umno di UKM

malaysiakini 31/07/09
Penganjuran sebuah forum anjuran Umno Serdang di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mendapat bantahan sekumpulan pelajarnya kerana didakwa cuba melibatkan pelajar dalam aktiviti politik kepartian.

Bantahan tersebut disuarakan Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) yang mendakwa forum yang berjudul "Mengangkat Martabat Bangsa" itu bersifat politik.
Pengerusinya, Hisyamudin Che Ali berkata, penggunaan "dewan yang mulia", Dewan Canselor Tun Abdul Razak oleh sebuah pertubuhan politik itu, mencetuskan tanya tanya.

Program yang terbuka kepada orang ramai itu dijadual bermula jam 8 pagi sehingga 2 petang esok.
Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Naib Canselor Uniterveriti Teknologi Mara (UiTM), Tan Sri Datuk Seri Prof Dr Ibrahim Abu Samah dijadual menyampaikan syarahan mereka, disusuli sesi soal-jawab bersama peserta.

Ketika dihubungi Malaysiakini, Hisyamudin berkata, berdasarkan poster dan risalah yang ditampal dan diedakan kepada pelajar, program itu adalah anjuran bersama Kelab Aspirasi UKM - yang pro-kerajaan.
"Perkara ini bertentangan dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU)," dakwa Hisyamudin.
Nafi babit pelajar

Sementara itu, Umno Serdang ketika dihubungi mengesahkan pihak menganjurkan program tersebut tetapi menafikan ia melibatkan pelajar universiti berkenaan.
"Tidak ada kerjasama dengan sesiapa. Ini anjuran kita sendiri," kata setiausaha kerjanya Abd Halim Musa.
Sehubungan itu, beliau mendakwa kemungkian ada pihak yang mengedarkan poster dan risalah palsu yang mengaitkan aktiviti Umno dengan persatuan pelajar di UKM.

"Kalau ada bukti yang sahih nanti, kita akan ambil tindakan dan laporkan kepada pihak polis," katanya.
Beliau bagaimanapun berpendapat, penganjuran program itu tidak bertentangan dengan AUKU kerana pihaknya hanya menyewa dewan tersebut mengikut prosedur yang betul dan membayar sewanya kepada universiti.

Sementara itu, penasihat Kelab Aspirasi UKM Sarfarizmal Md Saad, ketika dihubungi, turut menafi kelabnya terlibat dalam program tersebut.
"Ia fitnah. Program itu tidak ada kena mengena dengan kita. Saya tidak hendak tuduh mana-mana pihak, tetapi poster itu saya lihat memang ada," katanya.

Monday, July 27, 2009

Murid KAFA belajar di padang - Jawatankuasa penduduk halang guna surau



Kosmo 28/07/09
KLANG - Seramai 58 orang murid Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) Integrasi Bandar Sultan Suleiman, Pelabuhan Klang semalam terpaksa belajar di padang selepas didakwa disekat daripada memasuki surau Assaudin yang dijadikan kelas sementara sejak dua tahun lalu.

Mereka juga terpaksa menikmati makanan pada waktu rehat di lokasi yang sama.
Seorang bapa, Azman Hashim ketika ditemui berkata, dia kesal dengan sikap jawatankuasa penduduk di situ yang berkeras mahu mengosongkan surau walaupun penggunaannya untuk kelas KAFA mendapat kebenaran Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) sementara menunggu kelas baru siap.
"Jawatankuasa penduduk mahu surau itu dikosongkan dengan alasan hendak mengaktifkan kembali aktiviti jemaah sedangkan perumahan di sini dekat dengan masjid.
"Dalam mesyuarat bersama jawatankuasa baru-baru ini, saya telah minta mereka tangguhkan dahulu pengambilalihan surau tetapi mereka tetap berkeras," katanya.

Sunday, July 26, 2009

Pro-ISA marah Khairy larang demo



Kumpulan penyokong Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) menyelar Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin kerana bersikap berkecuali dan menghalang ahli pergerakan itu menyertai demonstrasi besar Sabtu ini.

"Lagi baik diam daripada mengeluarkan kenyataan yang boleh menyebabkan perpecahan golongan Melayu.

"Melayu semakin lemah dan hanya berani dalam dewan," kata Timbalan Presiden II Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris), Rahimuddin Md Harun.

"Kilang Umno tidak lahirkan lagi singa, yang ada umpama ayam daging yang diternak dalam kandang yang menunggu diberi makan atau disembelih," tegasnya.

Menyifatkan itu hanya pandangan peribadi Khairy sahaja, Rahimuddin berkata, masih ramai ahli Pemuda Umno yang menyatakan sokongan kepada mereka – yang menganjurkan "1Malaysia, Selamatkan Malaysia, Kekalkan ISA" - untuk berdepan dengan Himpunan MANSUH anjuran penentang ISA.

"Ribuan lagi ahli Pemuda Umno yang bersama kami. Pemimpin (yang) dibeli, golongan bangsawan, memang takut disirami hujan, bom (meriam) air atau panas matahari," katanya sinis, sambil mendakwa Khairy hanya mempunyai 200 penyokong setia.

Ahli parlimen Rembau, yang juga pengerusi Pemuda BN, turut diminta mempersoalkan pendirian Pemuda Gerakan menyatakan dukungan secara terbuka terhadap perhimpunan anti-ISA.

Pada 13 Julai lalu, Pemuda Gerakan menyatakan ia telah menulis surat kepada penganjurnya Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) menyatakan sokongan terhadap – dan terbabit dalam – demonstrasi tersebut.

Pewaris dan lebih sepuluh NGO Melayu yang mendukung akta tersebut dijadual bermesyuarat tengah hari ini di ibu negara bagi membincangkan persediaan rapi menjelang perhimpunan Sabtu ini yang tinggal tidak sampai lima hari.

Ribuan penyokong pembangkang dan aktivis 83 NGO bersama GMI merancang bergerak mulai 2 petang dari tiga lokasi – kompleks membeli-belah Sogo, Masjid Jamek dan Masjid Negara – dengan berpakaian hitam dan merah.

Sementara penyokong ISA berhimpun di tiga lokasi di tengah Kuala Lumpur sebelum bergerak ke Dataran Merdeka pada 1 tengah hari (lihat peta di bawah).

Mulai 11 pagi, mereka yang berpakaian putih dijadual berhimpun di Pasar Seni, Masjid Negara dan Padang Merbok, sebelah Bank Negara, sebelum menurunkan tandatangan di atas kain rentang gergasi sepanjang 200 kaki di dataran tersebut dan kemudian berarak ke Istana Negara.

Universal music

Hello semua, kat bawah ini adalah antara group yang aku minat. teringat masa2 kat sekolah dulu. lagu2 ini la yang aku layan gan member. sapa yang xtau akan berasa malu beb hahahhaha??? budak2 biase la. sampai sekarng aku masih dengar lagu diorang ni . best gak dengar walaupun dah lama ? anda macm mane







Michael Buble - Sway

When marimba rhythms start to play
Dance with me, make me sway
Like a lazy ocean hugs the shore
Hold me close, sway me more

Like a flower bending in the breeze
Bend with me, sway with ease
When we dance you have a way with me
Stay with me, sway with me

Other dancers may be on the floor
Dear, but my eyes will see only you
Only you have that magic technique
When we sway I go weak

I can hear the sounds of violins
Long before it begins
Make me thrill as only you know how
Sway me smooth, sway me now

Other dancers may be on the floor
Dear, but my eyes will see only you
Only you have that magic technique
When we sway I go weak

I can hear the sounds of violins
Long before it begins
Make me thrill as only you know how
Sway me smooth, sway me now
You know how
Sway me smooth, sway me now

Pusingan Kelayakan f1

FORMULA 1 ING MAGYAR NAGYDIJ 2009
Pos No Driver Team Q1 Q2 Q3 Laps
1 7 Fernando Alonso Renault 1:21.313 1:20.826 1:21.569 20
2 15 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:21.178 1:20.604 1:21.607 20
3 14 Mark Webber RBR-Renault 1:20.964 1:20.358 1:21.741 22
4 1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:20.842 1:20.465 1:21.839 23
5 16 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:20.793 1:20.862 1:21.890 24
6 2 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:21.659 1:20.807 1:22.095 29
7 4 Kimi Räikkönen Ferrari 1:21.500 1:20.647 1:22.468 25
8 22 Jenson Button Brawn-Mercedes 1:21.471 1:20.707 1:22.511 20
9 17 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:21.407 1:20.570 1:22.835 24
10 3 Felipe Massa Ferrari 1:21.420 1:20.823 18
11 12 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:21.571 1:21.002 20
12 9 Jarno Trulli Toyota 1:21.416 1:21.082 18
13 23 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1:21.558 1:21.222 17
14 10 Timo Glock Toyota 1:21.584 1:21.242 19
15 8 Nelsinho Piquet Renault 1:21.278 1:21.389 21
16 6 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:21.738 8
17 21 Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 1:21.807 12
18 20 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:21.868 5
19 5 Robert Kubica BMW Sauber 1:21.901 8
20 11 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:22.359 10

Saturday, July 18, 2009

Wednesday, July 8, 2009

Cerita Lawak : Tatacara Jawab Telefon Paling Kerek



Sebenarnye cara menjawab tepon yang kite amalkan adelah salah... dan kebanyakannye sama..terpikir kah anda untuk menjawab dengan jawapan yang betul. Jadi disini kite akan cube untuk menukarkan jawapannye (tak le boring sangat lebih² lg kalu yg kejenye mmg jawab tepon).
.
.
. 1. Soalan: haloo, may i speak to bedah please?
. Jawapan: maap.sini bukan balai polis.
.
. 2. Soalan: haloo, siapa disana?
. Jawapan: ntah. saya kat sini,mane le saya tau sape kat sane..
.
. 3. Soalan: haloo, boleh saya bercakap ngan bapak awak?
. Jawapan: nak cakap cakap je ler. buat ape tanye saya.
.
. 4. Soalan: haloo, boleh sambungkan ke nombor 323?
. Jawapan: maap cik,nombor tak boleh disambung,hanye boleh dicampur.
.
. 5. Soalan: haloo, mak ade rumah?
. Jawapan: mak takde rumah.bapak ade pasal rumah ni bapak yang beli.
.
. 7. Soalan: boleh saya bercakap ngan siti?
. Jawapan: maap.nombor yang anda dail tidak mahu memberikan perkhidmatannye... time kacih.
.
. 8. Soalan: haloo, tolong panggilkan samad. saya nak bercakap dengannye.
. Jawapan: sila panggil sendiri.saya sibuk.maap
.
. 9. Soalan: halloo... ...
. Jawapan: haloo. pusat sakit mental disini. anda ingin mendaftar?
.
. 10. Soalan: haloo, saya nak tumpang bertanya...
. Jawapan: maap. ini bukan kaunter pertanyaan.
.
. 11. Soalan: haloo, betul ke ini nombor 3234412?
. Jawapan: sila dail sekali lagi. kalau saya masih menjawab betul le tu.
.
. 12. Soalan: assalammualaikum...
. Jawapan: waalaikummussalam..(tupp!..terus letak tepon.salam kite wajib
. jawab)

Cerita Lawak : Lumrah Kehidupan



1. Apabila anda hidup dalam kegelapan
Berdoa kepada Tuhan dan minta keluar dari kegelapan
Jika anda masih dalam kegelapan ... bayar bil TNB anda.

2. Apabila anda melihat seorang lelaki membuka pintu kereta untuk isterinya..
Anda boleh pasti salah satu...
Kereta baru atau isteri baru

3. Seorang pembeli marah-marah dan masuk ke dalam sebuah supermarket
Tuan Kedai: Mana ada hadiah free?
Pembeli : Ni ada tulis Cholesterol FREE!

4. If u need ADVICE, SMS ME,
If u need DARLING, CALL ME,
If u need HELP, E-MAIL ME,
IF U NEED MONEY, Nombor yang anda dail, tiada dalam perkhidmatan kami, TerimaKasih.

Cerita Lawak : Katak, Kodok Dan Monyet

Ketika dalam makmal biologi, Ali dimarahi oleh Cikgu Mat yang memang terkenal kerana suka melawak.
Kamu tahu kan, semua murid mesti membawa katak untuk amali. Tapi kenapa kamu bawa kodok ? Kata Cikgu Mat.
Tapi cikgu, ini kan katak, bukannya kodok Jawab Ali.
Itu saya tak mahu tahu. Sekarang kamu keluar. Jangan masuk makmal saya sebelum kamu membawa katak marah cikgu Mat.
Dengan longlai Ali menuju keluar makmal. Di pintu pagar, Ali terserempak dengan Azwan, rakan sekelasnya yang kebetulan terlambat.
Kenapa? tanya Azwan. Saya diusir keluar dari makmal kerana cikgu kata saya membawa kodok jawab Ali sambil menunjukkan kodoknya. La. ini katak lah, bukan kodok. Tak apa, biar saya yang bercakap dengan Cikgu Mat. Ketika mereka sampai di depan makmal, belum sempat Azwan hendak bercakap sepatah katapun, Cikgu Mat sudah menengking : Ali, kamu ni mengapa? Tadi kamu bawa kodok, sekarang kamu bawa monyet pulak.

Saturday, July 4, 2009

Awang Selamat: Melayu sudah diambang kejatuhan...

Kolumnis kontroversi, Awang Selamat, mendakwa belum lagi DAP dan PKR berkuasa, Melayu sudah diambang kejatuhan.

"Bayangkan nasib Melayu nanti," tulisnya dalam kolum tetapnya dalam Mingguan Malaysia, Bisik-Bisik Mingguan Awang Selamat.

Awang Selamat mendakwa, belum lagi berkuasa, mereka (DAP dan PKR) sudah rakus melumpuhkan struktur Melayu.

"Apabila mereka berkuasa, jangan terkejut - Melayu akan kembali dijajah oleh parti yang membawa pemikiran Yahudi," tulisnya.

Menurutnya, sememangnya makin kuat kebimbangan masyarakat Melayu terhadap percaturan politik pembangkang, khususnya DAP, yang menurutnya dibantu oleh PKR pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim "untuk memecahkan asas kenegaraan dan realiti sejarah di negara ini kononnya atas nama demokrasi dan kebebasan".

Lebih menyedihkan lagi, tulisnya, perjuangan DAP mendapat simpati pemimpin PAS, terutama Datuk Nik Aziz Nik Mat, yang menurutnya lebih percayakan DAP berbanding parti Islam yang lain.

"...kerana beliau mudah tertipu atau sengaja merelakan dirinya tertipu demi mempertahankan ego politiknya," tulisnya lagi.

Menurut Awang Selamat lagi, banyak lagi perkara yang beliau bimbangkan, terutama institusi raja yang kini didakwanya sentiasa diperlekehkan.

"Malah sudah ada gerakan tersusun untuk membubar dan menulis semula Perlembagaan negara. Apa maknanya ini semua?" soalnya.

Katanya, selagi orang Melayu tidak sedar dan tidak bangkit bersatu menghalang percaturan berbahaya ini, "selagi itulah kita melihat makin banyak perkembangan yang menghakiskan kepentingan

Tuesday, June 16, 2009

Gajet yang canggih zaman ni

kalau tengok gambar kat bawah ni semua orang mesti dah tau,
yang iphone adalah gajet yang paling maju sekali
aku minat gak benda ni
tapi harga die boleh tahan gak




satu ni leh mencecah RM 2500 hingga RM 3000
mahal tu, tapi kalau dah minat beli je la
korek duit bank sampai kering,,,,,
tapi model Nokia ni ok gak
same je lebih kurang cam iphone

Nokia 5800 Xpressmusic



jadi pilih la mane satu yang anda suka
nokia ni harga die murah skit dari iphone tu
kira puas hati gak kalau dapat pakai

kereta yang aku impikan

Salam semua
lama sudah aku x mengupdate blog ni.
so ari ni aku nak cite ckit pasal kete kegemaran aku
minat gak aku kat kate yang sporty ni

antara kete tersebut ( subaru impreza STI version 8 )



kalau x dapat yang tu
aku nak pakai yang ni pulak ( subaru impreza STI version 9 )




Kedua-dua kete tu memng aku minat bentuk die memang cantik,
tapi aku minat kat EVO gak antara model yang menarik minat

( Mitsubishi EVO 7 )




( Mitsubishi EVO 8 )




( Mitsubishi EVO 9 )



semua model kete kat atas adalah kegemaran aku
aku kalau boleh la nak pakai salah satu kete yang kat atas tu
tapi kalau ade duit semuanya x ada masalah
so aku kene bekerja kuat untuk melaksanakan impian aku tu
insyaallah kalau ade rezeki dapat la satu sampai sni saje la ye
nanti kita sambng gan artikel yang lain pulak

Lirik Dan Sebenarnya - Yuna

Oh bulan
jangan layan diriku lagi
pabila,
air mata membasahi pipi
dan lagu2 di radio seolah2 memerli aku
pabila,
kau bersama yg lain

adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
yang masih bersemadi untukmu
dan sebenarya ku mengharapkan
di sebalik senyuman mu itu
kau juga merindui aku

ku enggan
berpura pura ku bahagia
ku enggan
melihat kau bersama si dia
oh ku akui cemburu
telah menular dalam diri
pabila
kau bersama yang lain

adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
yang masih bersemadi untukmu
dan sebenarya ku mengharapkan
di sebalik senyuman mu itu
kau juga merindui aku

pabila kau merenung matanya
ku rebah,
jatuh ke bumi
di saat kau benar-benar mahu pergi
seperti ku bernafas dalam air
adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
yang masih bersemadi untukmu
dan sebenarya ku mengharapkan
di sebalik senyuman mu itu kau juga merindui aku
oh

Tuesday, June 2, 2009

GERAKAN SUKARELA BELIA-PELAJAR SEBELUM MERDEKA

Di negara kita pertubuhan-pertubuhan belia formal mulai wujud pada zaman penjajahan British di sekitar awal abad ke 20. Pertubuhan-pertubuhan belia keagamaan-sosial seperti Young Men’s Christian Association dan YoungWomen’s Christian Association masing-masingnya diperkenalkan pada 1905 dan 1914 oleh pegawai-pegawai kolonial British di Malaya. Sebagai cawangan-cawangan YMCA dan YWCA Antarabangsa yang berpusat di Barat, pertubuhan-pertubuhan ini diwujudkan ketika itu untuk tujuan-tujuan kebajikan, riadah, keagamaan, dan ketaatan kepada pemerintah.

Di sekitar masa yang yang sama pertubuhan-pertubuhan beruniform juga ditubuhkan dalam kalangan pelajar-pelajar sekolah. Pasukan St.John Ambulans yang bergiat dalam perkhidmatan pertolongan cemas diperkenalkan dalam tahun 1908. Pasukan Pengakap bermula di sini pada 1910, manakala Pasukan Pandu Puteri pada 1917. Pertubuhan-pertubuhan beruniform ini juga bertujuan menanam semangat kesukarelawanan dan tolong-menolong, disiplin diri, dan kebajikan dalam kalangan pelajar sekolah.
Selain pertubuhan-pertubuhan di atas penjajah British juga menggalakkan pertubuhan-pertubuhan belia lain dalam kegiatan-kegiatan berbentuk sosial, riadah dan kebajikan sebagai suatu mekanisme pengawalan (control mechanism) ke atas anak-anak muda agar tidak terlibat dalam gerakan dan kegiatan politik yang boleh mencabar kekuasaan kolonial.

Hal ini ternyata sangat penting di sekitar 1930-an dan 1940-an apabila perjuangan antipenjajahan oleh gerakan reformis Islam, gerakan sosialis serta politik kiri, dan gerakan nasionalis menjadi lebih popular dan kuat. Penjajah bimbang kalau-kalau gerakan ini berjaya mempengaruhi lebih ramai orang-orang muda
Dalam konteks ini tidak hairanlah jika belia yang mempunyai semangat juang, idealisme dan potensi politik yang besar dilihat sebagai problematic group oleh penjajah. Penjajah sedar bahawa golongan muda ini perlu diawasi, dipantau, malah dikawal agar tidak lebih mengancam mereka.

Namun ini tidak bererti semua pertubuhan belia diwujudkan dengan pengaruh dan campurtangan penjajah. Terdapat pertubuhan-pertubuhan yang diusahakan sendiri oleh anak-anak muda tempatan seperti Persatuan Keharapan Belia dan Kelab Lubok di Johor, Ikatan Pemuda Pelajar (1929), Kesatuan Melayu Muda (1937) dan Gabongan Pelajar-Pelajar Melayu Semenanjung (1948).

Dengan kuasa di tangan mereka, dan sesuai dengan sifat (nature) penjajahannya maka penjajah terus mengawaasi kemunculan dan kegiatan pertubuhan-pertubuhan rakyat (termasuk belia-pelajar) di negara ini. Pertubuhan dan pergerakan yang dianggap boleh membahayakan kedudukannya akan ditekan, malah diharamkan. Kesatuan Melayu Muda yang aktif memperjuangkan isu-isu politik orang Melayu dianggap “duri dalam daging” yang mesti dikuburkan. Pelbagai tekanan dikenakan terhadap KMM termasuk penahanan pemimpin-pemimpinnya.



Dengan perisytiharan Darurat antiKomunis oleh penjajah pada 1948 dan dengan suasana darurat berterusan sehingga 1960 maka proses pengawasan dan kawalan terhadap pertubuhan dan pergerakan sukarela berterusan sepanjang 1950-an dan menjangkau era pascakolonial.



Salah satu cara kawalan mereka ialah menggalakkan penubuhan pertubuhan-pertubuhan belia dan menyalurkan bantuan moral-material bagi mengadakan kegiatan-kegiatan yang disifatkan “membina” (konstruktif). Umum mengetahui bahawa dengan proses penubuhan, pentadbiran dan kegiatan pertubuhan belia secara rasmi dan tertakluk kepada karenah birokrasi pemerintah, maka pertubuhan belia lebih mudah diawasi, dikawal dan didisiplinkan, justeru bukan lagi bersifat sukarela sebenarnya. Pertubuhan belia dan pemimpin mereka juga diberi pengiktirafan dalam pelbagai bentuk dan, secara sedar atau tidak, diserap (incorporated) ke dalam proses politik dan pentadbiran penjajah.

Begitu juga, sehubungan itu, suatu struktur dan rangkaian organisasi belia diperlukan bagi memudahkan pengurusan, pemantauan dan kawalan. Seperti juga mereka mengadakan badan penyelaras belia di Britain, di Malaya sebuah badan induk – Majlis Belia Malaya (ketika itu) – selaku badan induk menggabungkan dan menyelaraskan pertubuhan-pertubuhan belia di negara ini ditubuhkan pada 1948, dan dirasmikan pada September 1950.
Ekoran itu majlis-majlis belia negeri yang lain turut diwujudkan, manakala di peringkat kerajaan, Bahagian Perkhidmatan Belia diadakan di bawah Kementerian Kebajikan Sosial pada 1953 selaku penasihat dan perunding dalam hal-ehwal belia.

Pengawasan, kawalan dan proses inkorporasi pertubuhan belia berterusan sehingga menjelang kemerdekaan. Akibatnya pergerakan belia lebih berbentuk suatu appendage kepada jentera pemerintahan negara.

Di sekitar kemerdekaan peranan beberapa orang pemimpin sayap pemuda parti-parti politik kelihatan lebih menonjol dalam pergerakan belia kebangsaan. Perhubungan mereka dengan pemerintah (penjajah) bersifat simbiotik, yakni saling memerlukan dan mendapat faedah. Bagi pemimpin belia ia boleh dilihat sebagai suatu keperluan untuk mengkosolidasikan kedudukan dan pengaruh politik mereka, manakala bagi pemerintah ia penting untuk terus memantau dan mengawal belia.



Keadaan sedemikian tidak syak turut membentuk “ideology” dan orientasi pergerakan belia sehingga melampaui era penjajahan itu sendiri. Dari perspektif ini tidak hairanlah jika pergerakan belia arus utama tidak berupaya menjadi suatu tenaga yang bebas, kuat dan berpengaruh.

Wednesday, May 27, 2009

BELIA DAN PELAJAR DALAM MASYARAKAT

Siapakah belia-pelajar dalam masyarakat? Di mana-mana, belia-pelajar merupakan sebahagian integral masyarakat (yakni, sebahagian yang tak terpisahkan). Generasi muda turut merasa dan mengalami apa yang dialami masyarakat. Ya! Mereka turut gembira atau kecewa bersama masyarakatnya, justeru turut terpanggil untuk melakukan sesuatu bagi kepentingan masyarakat dan negaranya. Penampilan orang-rang muda secara lantang, malah disebut radikal, dalam isu-isu kemasyarakatan dikatakan mungkin didorong oleh perubahan dan pergolakan pscho-biological yang dialami di tahap perkembangan mereka.

Keinginan, malah keterlibatan generasi muda dalam hal-hal kepentingan masyarakat ini juga dikatakan didorong oleh naluri ingin berkhidmat/melakukan kebaikan kepada masyarakat (altruisme), dan juga oleh sikap keperihatinan sosial yang terjana dari didikan (nurture), proses sosialisasi, dan nilai-nilai kebersamaan dalam sesuatu kolektiviti. Generasi muda rata-ratanya mempunyai idealisme yang mendorong mereka untuk tampil melahirkan isi hati dan menolak dasar dan amalan yang dilihat sebagai merugikan masyarakat. Selain itu, melalui penglibatan mereka generasi muda ini juga mahukan penghargaan dan pengiktirafan daripada masyarakat. They want to be counted, not ignored!

Dengan bilangan mereka yang ramai – di negara kita di sekitar 40% daripada jumlah penduduk, sebagai contoh – belia-pelajar dan pertubuhan mereka jelas merupakan tenaga besar dan penting bagi sesuatu perubahan sosial. Golongan-golongan lain, termasuk pemerintah, melihat mereka sebagai vehicle dan saluran yang berkesan ”untuk menyebarkan nilai-nilai moden dan penghaluan sistem ekonomi”, sebagai tempat melatih bakal-bakal pemimpin, sebagai alat perhubungan atau juga selaku pihak yang berpengaruh dalam masyarakat…

Kesukarelawan

Kesukarelawanan suatu skop yang luas – ia melibatkan penyertaan aktif anggota-anggota masyarakat dalam pelbagai bidang kehidupan (pendidikan, ekonomi, ketatanegaraan, keagamaan, kepenggunaan, alam sekitar, kepekaan gender, kebajikan, belia, dll.) Meninjau beberapa aspek penting kesukarelawanan seperti teori dan konsep, prinsip dan etika, makna dan matlamat, pembangunan dan pengurusan sukarelawan, pertubuhan dan pergerakan sukarela, dan sebagainya itu boleh memberi banyak pengajaran tentang kepentingan, relevansi, sumbangan dan potensi kerja sukarela dalam masyarakat.

Namun, bagi kalangan generasi muda, mengimbas kembali perkembangan gerakan belia-pelajar dalam sejarah (kita) bukan sekadar suatu pengalaman pembelajaran, tetapi juga suatu proses kesedaran (penginsafan?) yang dinamik yang mampu mencetuskan keiginan untuk terjun ke tengah gelanggang dan menyumbang!. Oleh itu pembentangan saya akan memfokus kepada perkembangan gerakan belia-pelajar kita dalam sejarah – isu-isu dan persoalan yang menyentuh nurani mereka, sikap dan penglibatan mereka, serta perspektif dan orientasi kepimpinan mereka.

Saturday, May 16, 2009

Bunga Sirih untuk Guru

Guru adalah Ibu pengasuh budiman
guru adalah ratu lebah
lalu memujuk membelai kelopak
cinta kasih sayang
lilinnya berbunga sinar cahaya
madunya berbunga penawar jiwa.

Guru adalah penyu pengasih
lalu menabur bunga telur
baktinya segar mewangi
sepanjang pantal zaman.

Guru adalah lampu penyuluh
pedoman kehidupan
guru adalah pendakwah
lalu mengikut jejak Nabi Muhammad
memimpin insan
ke jalan lurus ke padang luas.

Bunga sirih bunga pirtang
terima kasih terima savang
budi bicara guru berjasa
kami sanjung tinggi.

J.M. Aziz
Rumah Puisi
Seberang Takir
Kuala Terengganu

Thursday, May 14, 2009

Ingatlah Kepada Ibumu



Orang kata aku lahir dari perut ibu..
Bila dahaga, yang susukan aku.. ibu
Bila lapar, yang suapkan aku..ibu
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Bu!
Bila bangun tidur, aku cari.. ibu
Bila nangis, orang pertama yang datang ..ibu
Bila nak bermanja… aku dekati ibu
Bila nak bergesel… aku duduk sebelah ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu
Bila nakal, yang memarahi aku… ibu
Bila merajuk… yang memujukku cuma..ibu
Bila melakukan kesalahan… yang paling cepat
marah..ibu
Bila takut… yang tenangkan aku.. ibu
Bila nak peluk… yang aku suka peluk..ibu

Aku selalu teringatkan ..Ibu
Bila sedih, aku mesti talipon… Ibu
Bila seronok… orang pertama aku nak beritahu… Ibu
Bila bengang.. aku suka luah pada ..Ibu
Bila takut, aku selalu panggil.. “ibuuuuuuuuuuuuu! “
Bila sakit, orang paling risau adalah ..Ibu
Bila nak exam, orang palin g sibuk juga Ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu
Bila ada masalah, yang paling risau.. Ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu
Yang selalu masak makanan kegemaranku. . Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu
Yang selalu berleter kat aku.. Ibu
Yang selalu puji aku.. Ibu
Yang selalu nasihat aku.. Ibu
Bila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok… aku cari pasanganku
Bila sedih… aku cari Ibu
Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal… aku ceritakan pada Ibu
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku
Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu
Bila sambut valentine… Aku hadiahi bunga pada
pasanganku
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan Selamat
Hari Ibu
Selalu… aku ingat pasanganku
Selalu… Ibu ingat kat aku
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon Ibu
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk Ibuku

Renungkan:

Dulu Ibu kata: “Kalau kamu sudah habis belajar dan
berkerja… bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu? Ibu
bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun
cukuplah”.

Berderai air mata. Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus
sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu
sudah tiada.

ingatlah pengorbanan ibuuuuu….

Tuesday, May 5, 2009

UKM jelaskan punca yuran kolej naik

KUALA LUMPUR - Tindakan pihak pengurusan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang mahu menyelaraskan kadar bayaran yuran untuk semua 13 buah kolej kediamannya merupakan punca yuran asrama beberapa buah kolej terbabit akan naik.

Penyelarasan yuran itu yang kini masih di peringkat perbincangan bakal menyaksikan kadar yang dikenakan sekarang iaitu di antara RM2.50 sehingga RM5.50 sehari diselaraskan kepada kadar di antara RM3 hingga RM4 sehari.

Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UKM, Prof. Datuk Dr. Mohamad Abd. Razak berkata, penyelarasan itu tidak dapat dielakkan ekoran kadar bayaran yuran yang berbeza di universiti itu mengikut kolej.

Katanya, penyelarasan yang akan diputuskan Majlis Pengurusan Universiti itu bertujuan untuk memberi keadilan kepada semua pelajar yang membayar yuran kolej mengikut kadar yang berbeza.

"Hasil keputusan itu nanti akan turut melibatkan pandangan daripada pihak Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (MPPUKM).

"Perkara itu (penyelarasan yuran) sememangnya dalam perbincangan namun ia tidak dilakukan dalam masa terdekat ini kerana pihak universiti faham dengan keadaan pelajar lebih-lebih lagi di saat kelembapan ekonomi,'' katanya ketika dihubungi semalam.

Wednesday, April 29, 2009

Puisi Warkah buat Teman Seperjuanganku

Teman.....
Dalam mengejar arus kedewasaan ini aku dengan seikhlas hatinya menabur debu segala jenis kasih sayang kearah jalinan persahabatan ini.

Teman,
Aku mengerti akan hakikat sebenar yang bakal kita lalui setelah hidup kita bakal diterangi cahaya masa depan iaitu hidup sebagai seorang dipertengahan usia tidak lagi pada masa sekarang iaitu zaman remaja.Bukan aku menaruh harapan supaya kita selalu berjumpa ,namun dihati ini terselit perasaan rindu yang amat mendalam.

Teman,
Sebagai mana baik budi mu terhadapku,setinggi gununglah cubaanku untuk meneruskan perjuanganku sebagai sahabatmu yang sentiasa periang dan ceria sewaktu dahulu.Selama aku mengenalmu inilah kali pertama aku ingin mengucapkan sesuatu yang mungkin berharga bagi dirimu.

Teman,
Jujur aku akui kaulah sahabatku yang paling istimewa walau hakikatnya kau dan aku sering bertegang leher lantaran sikap angkuh yang menguasai diri.Terima kasih kuucapkan atas segala pengorbanan kasih sayang yang engkau berikan.Maafkanlah aku andai selama ini aku sering mengganggu perasaanmu dan membuatkan dirimu sering dilanda taufan api kemarahanmu.

Teman,
Ingatlah bahawa dalam mengejar arus kehidupan apatah lagi zaman kemewahan kau dan aku pernah digelar sahabat yang paling akrab suatu ketika dahulu.Janganlah kau persiakan harapanku ini walaupun ku tahu kau mungkin bakal meninggalkan aku setelah menemui sesuatu yang paling baik berbanding diriku.Ku berdoa agar kau sentiasa ceria seterik matahari sesegar bunga di taman dan semanis senyuman.

Karya:
Siti Zubaidah binti Che Pee
Pelajar Institut Hasani 2004
Sungai Petani Kedah

Monday, April 27, 2009

AUKU melesukan gerakan mahasiswa

Monday, 28 July 2008
Oleh Datuk Saifuddin Abdullah
upen@bharian.com.

AKHIRNYA Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) akan dipinda. Julai), Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohd Khaled Nordin membentangkan cadangan meminda akta ini di Dewan Rakyat bagi bacaan kali pertama. Ini bermakna perjuangan meminda akta ini yang digerakkan, misalnya, oleh Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), iaitu organisasi paling konsisten dalam hal ini, hampir berhasil. Saya sendiri turut terbabit dalam perjuangan meminda akta ini ketika menjadi aktivis mahasiswa di Universiti Malaya pada 1981. Saya juga pernah menjadi mangsanya pada 1984. Saya berasa lega kerana ketika berada dalam pentadbiran kerajaan Barisan Nasional sekarang, kerajaan bersetuju memindanya.
Kali terakhir saya mencadangkan pindaan akta ini ialah dalam kolum saya “Perspektif” di akhbar ini iaitu ketika mengulas perjalanan pilihan raya kampus institusi pengajian tinggi awam (IPTA) sesi 2007/2008 pada Oktober tahun lalu. Saya telah menyoal kewujudan pengundi hantu dan tempoh penamaan calon terpaksa dilanjutkan di dua IPTA. Isu itu menambah rungutan terhadap pilihan raya kampus seperti pengaruh parti dan ahli politik tertentu, Hal Ehwal Pelajar (HEP) berat sebelah serta peraturan dan pendekatan yang membudaksekolahkan mahasiswa. Pokoknya, AUKU tidak menjadikan pilihan raya kampus lebih baik. AUKU tidak meningkatkan partisipasi politik kampus. Dalam pilihan raya kampus itu, peratusan membuang undi merosot di tujuh IPTA, manakala langkah IPTA tertentu menyediakan hadiah cabutan bertuah kepada mahasiswa yang keluar mengundi adalah satu penghinaan terhadap keilmuan di samping mengembangkan politik wang.

AUKU juga tidak menjana kepemimpinan. Dalam pilihan raya kampus itu, lebih seratus kerusi dimenangi tanpa bertanding dan tiga IPTA tidak perlu mengadakan pengundian kerana semua kerusi menang tanpa bertanding. Sebelum cadangan pindaan ini, ada tiga pendirian mengenai AUKU. Pertama; AUKU baik bagi mahasiswa. Kedua; AUKU perlu dihapuskan dan diganti akta baru. Pendirian ketiga pula ialah peruntukan tertentu AUKU perlu dipinda. Saya berpegang kepada pendirian ketiga.
Mereka yang berpegang pada pendirian pertama menganggap AUKU tidak menyekat gerakan mahasiswa. Mereka menggunakan data banyaknya program yang dilaksanakan mahasiswa sebagai bukti. Kelemahan hujah ini ialah bahawa banyaknya jumlah program tidak semestinya menggambarkan gerakan mahasiswa sebenar.
Ini kerana program terdiri dari tiga jenis, iaitu “aktiviti”, “bakti” dan “advokasi”. “Advokasi” adalah ciri utama gerakan mahasiswa, dan yang membezakannya dengan pelajar sekolah, tetapi ia dihalang AUKU. Justeru, banyaknya program jenis “aktiviti” dan “bakti, tetapi tiada atau sedikitnya jenis “advokasi” tidak melambangkan gerakan mahasiswa yang sihat dan segar. Mereka juga mengatakan AUKU perlu untuk mengawal mahasiswa daripada berpolitik. Alasannya kerana tugas mahasiswa adalah belajar. Kalau hendak berpolitik, tunggulah selepas tamat belajar. Hujah ini berlandaskan faham politik sempit dan tidak memahami bahawa politik itu luas, iaitu termasuk pendidikan politik, isu politik, politik non-partisan dan sebagainya.
Alasan lain ialah mahasiswa menggunakan duit rakyat, iaitu biasiswa, untuk belajar. Kalau begitu, mengapa yang tiada biasiswa juga dilarang berpolitik? Hujah ini juga double standard kerana ada mahasiswa kita di luar negara mendapat biasiswa lebih besar, iaitu menggunakan lebih banyak wang rakyat, tetapi dibenarkan pula berpolitik.

Ada pula yang menyatakan AUKU perlu untuk mengawal mahasiswa daripada menentang kerajaan. Persoalannya, mengapakah tidak ditanya mengapakah mereka menentang kerajaan? Di samping itu, bukankah pendirian politik seseorang mahasiswa tidak semestinya kekal dan mungkin berubah selepas meninggalkan kampus? Jadi, apa masalahnya? Di samping itu, perlu dibezakan antara memegang jawatan parti politik, yang ada kewajarannya untuk dilarang, dengan menjadi anggota parti politik, yang larangannya bertentangan dengan semangat Perlembagaan negara dan pilihan raya umum. Perlembagaan menjamin hak berorganisasi, termasuk menganggotai parti. Dalam pilihan raya umum, mahasiswa digalakkan mengundi. Mengundi parti politik boleh, tetapi menjadi anggota parti politik tak boleh. Bukankah ini peraturan yang pelik?
Hakikatnya ialah AUKU melesukan gerakan mahasiswa. Pada pertengahan 1970-an, ramai aktivis mahasiswa ditahan, menyebabkan sebahagian gerakan mahasiswa lumpuh seketika. Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia (PKPM) terkubur. PKPIM dan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) tinggal anggota bukan mahasiswa manakala Majlis Belia Malaysia (MBM) terputus jambatannya dengan kampus.
Banyak tulisan, misalnya oleh Baharudin Ali Masrom dan Zainah Anwar, membincangkan kesan buruk AUKU, seperti meluasnya “budaya takut” dan sikap “tidak apa” di kampus, manakala Idris Ahmad dan Ahmad Fadzil Yusof menyorot ketidakadilan layanan terhadap kehadiran parti politik di kampus dan tindakan keterlaluan terhadap beberapa mahasiswa yang kononnya didapati bersalah.
Kerana itulah wujudnya pendirian yang kedua dan ketiga itu. Walaupun kedua-duanya berbeza dari segi pendekatan, tetapi, mempunyai premis yang hampir sama dari segi penentangan terhadap AUKU. Dalam hal ini, antara peruntukan AUKU yang perlu dipinda ialah Seksyen 15(1), 15(2), 15(3), 15(4), 15(5), 15A, 15B, 15C, 15D(1), 15D(2), 16, 16B(1), 16B(2), 16B(3) dan 16C(1). Ini kerana ia mengongkong mahasiswa, misalnya, disekat berhimpun, mengguna pembesar suara, bendera, sepanduk, pelekat dan poster; menjalankan aktiviti di luar kampus, berniaga atau bekerja; menjadi ahli atau menyokong mana-mana persatuan, parti politik dan kesatuan sekerja; serta memungut wang dan membuat kenyataan media.

Adakah dengan pindaan ini maka dengan tiba-tiba saja kampus akan kembali ke zaman kegemilangan gerakan mahasiswa, seperti sebelum zaman AUKU? Tiada siapa yang tahu jawapannya kerana setelah sekian lama kelesuan, maka, untuk menyegarkan semula, walaupun tidak semestinya sampai menjadi “mahasiswa menggugat”, iaitu slogan yang menjadi judul buku Muhamad Abu Bakar (1973), bukanlah mudah. Tetapi, sekurang-kurangnya, langkah meminda akta ini dan memberikan mahasiswa lebih kebebasan adalah jauh lebih baik daripada mempertahankan peruntukan yang drakonian. Ia mungkin dapat mengubat luka beberapa generasi bekas aktivis mahasiswa yang semakin ramai tidak menyokong BN mutakhir ini, di mana AUKU adalah satu daripada faktornya.
Namun, AUKU bukan sekadar membabitkan mahasiswa, malah pensyarah juga. AUKU juga bukan sekadar hal ehwal politik kampus saja, sebaliknya, ia adalah antara dasar utama tentang menjadikan universiti sebagai gedung ilmu dalam erti kata yang sebenar.
Satu daripada cabang ilmu yang perlu dimajukan seluas-luasnya di kampus ialah demokrasi. Demokrasi tidak hanya membabitkan bidang politik. Sebaliknya, demokrasi membabitkan hampir seluruh spektrum kehidupan. Sebagai institusi pendidikan formal paling tinggi, maka, universiti perlu membenarkan demokrasi diamalkan pada kadar yang paling tinggi juga.
Universiti mesti mengelak, seperti kata Noam Chomsky dalam bukunya Chomsky on MisEducation (2000), daripada tersilap-didik (miseducate) mahasiswa sehingga demokrasi diberi makna songsang, iaitu keputusan dibuat oleh pihak atasan dan mahasiswa hanya mengangguk saja kerana universiti memaksa ketaatan, menghalang pemikiran bebas dan terlalu mengawal.

Thursday, April 23, 2009


Dapatkan Comment Bergambar Di www.testi.kuriee.com



Asalamualaikum, rasanya tidak terlambat lagi untuk saya mengucapkan selamat menghadapi minggu peperiksaan. semoga kita semua berjaya di masa hadapan.seterusnya nak ucapkan tahniah buat teman-teman yang akan mendapat ijazah pada konvo semesta hadapan khususnya pelajar Universiti Kebangsaan malaysia. selamat menempoh satu perjalanan hidup yang baru dan berbahagia dalam kehidupan
sekian

Puisi ~ Perjuangan Belum Selesai

Sesungguhnya tidak ada yang lebih menyayatkan
dari melihat bangsaku dijajah
Tidak ada yang lebih menyedihkan
dari membiarkan bangsaku dihina

Air mata tiada ertinya
sejarah silam tiada maknanya
sekiranya bangsa tercinta terpinggir
dipersenda dan dilupakan

Bukan kecil langkah wira bangsa
para pejuang kemerdekaan
bagi menegakkan kemuliaan
dan darjat bangsa
selangkah beerti mara
mengharung sejuta dugaan

Biarkan bertatih
asalkan langkah itu yakin dan cermat
bagi memastikan negara
merdeka dan bangsa terpelihara
air mata sengsara
mengiringi setiap langkah bapa-bapa kita

Tugas kita bukan kecil
kerana mengisi kemrdekaan
rupanya lebih sukar dari bermandi
keringat dan darah menuntutnya

Lagi pula apalah ertinya kemerdekaan
kalau bangsaku asyik mengia dan menidakkan,
mengangguk dan membenarkan,
kerana sekalipun bangganya negara
kerana makmur dan mewahnya,
bangsaku masih melata
dan meminta-minta di negaranya sendiri

Bukan kecil tugas kita
meneruskan perjuangan kemerdekaan kita
kerana rupanya selain memerdekakan,
mengisi kemerdekaan itu jauh lebih sengsara

Bangsaku bukan kecil hati dan jiwanya
bukankah sejak zaman berzaman
mereka menjadi pelaut, pengembara
malah penakluk terkemuka?
Bukankah mereka sudah mengembangkan sayap,
menjadi pedagang dan peniaga

selain menjadi ulama dan
ilmuan terbilang?
Bukankah bangsaku pernah mengharung
samudera menjajah dunia yang tak dikenal
Bukankah mereka pernah menjadi
wira serantau yang tidak mengenal
erti takut dan kematian?
Di manakah silapnya hingga bangsaku
berasa begitu kecil dan rendah diri?
Apakah angkara penjajah?
Lalu bangsaku mulai
melupakan kegemilangan silam
dan sejarah gemilang membina empayar

Tugas kita belum selesai rupanya
bagi memartabat dan
memuliakan bangsa
kerana hanya bangsa yang berjaya
akan sentiasa dihormati

Rupanya masih jauh dan berliku jalan kita
bukan sekadar memerdeka dan mengisinya
tetapi mengangkat darjat dan kemuliaan
buat selama-lamanya

Hari ini, jalan ini pasti semakin berliku
kerana masa depan belum tentu
menjanjikan syurga
bagi mereka yang lemah dan mudah kecewa

Perjuangan kita belum selesai
kerana hanya yang cekal dan tabah
dapat membina mercu tanda
bangsanya yang berjaya

Dr. Mahathir Mohamad
Mei 1996

Monday, April 20, 2009




mimpi adalah kunci
untuk kita menakhlukkan dunia
berlarilah tanpa lelah
sampai engkau meraihnya

laskar pelangi
tak kan terikat waktu
bebaskan mimpimu di angkasa
warnai bintang di jiwa

menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia
selamanya…

cinta kepada hidup
memberikan senyuman abadi
walau hidup kadang tak adil
tapi cinta lengkapi kita

laskar pelangi
tak kan terikat waktu
jangan berhenti mewarnai
jutaan mimpi di bumi

menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia

menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia
selamanya
selamanya

Sunday, April 19, 2009

Lubang gergasi bumi






PASTI ramai di kalangan pengguna Internet pernah dikejutkan dengan e-mel rantaian yang menunjukkan gambar-gambar pelik dan ngeri tentang kejadian lubang gergasi di atas muka bumi.Bagi yang curiga, kesahihan gambar seperti itu segera disangkal dengan tanggapan ia dimanipulasi perisian suntingan imej.
Dalam mencerna kesimpulan, manusia perlu mengambil kira banyak penjelasan terutama dari sudut ilmu geologi.Antaranya adalah seperti kejadian hakisan batu kapur, pergerakan air bawah tanah ataupun impak meteor yang terjadi ratusan atau ribuan tahun sebelumnya.China, misalnya, mempunyai lubang gergasi atau rongga bumi terbanyak di dunia, iaitu kira-kira 50 kesemuanya. Rekod penemuan fenomena landskap alam itu dalam istilah tempatan dipanggil tiankeng.

Senarai rongga bumi di China didahului tiankeng Xiaozhai. Ia mempunyai kedalaman 660 meter dan berkapasiti 119 juta meter kubik dan dikatakan mengumpul sumber air hingga berkemungkinan menjadi punca aliran Sungai Yangtze.
"Anda boleh menyembunyikan beberapa Bangunan Empire State di dalamnya. Rakyat China sendiri tidak mengetahui tentangnya hinggalah ia didedahkan media 15 tahun lalu.
"Laluan belantara dan ketiadaan infrastruktur menyukarkan sesiapa untuk sampai ke lokasi ini," ulas pakar geologi dari Pennsylvania State University, Prof. William White.
White membentangkan penemuan tiankeng Xiaozhai selepas mengikuti pelawaan ekspedisi ke lokasi terpencil itu pada tahun 2005 oleh pakar dari Institut Geologi Guilin, Zhu Xuewen.
"Ciri rongga bumi sangat unik. Faktor utama yang perlu diberi perhatian adalah kemungkinan wujudnya aliran sungai bawah tanah. Ia kelihatan seperti lembah, namun jika diteliti, 'lembah' itu tidak mempunyai jalan keluar," ujar White.
Di Texas, Amerika Syarikat, rongga bumi yang digelar Devil's Sinkhole sudah dijadikan destinasi pelancongan ekstrem yang amat popular.
Penerokaannya dari sudut komersial telah menjadikan tempat itu boleh dikunjungi mereka yang mahu mencuba aktiviti seperti menuruni cenuram batu dan merentas lereng.
Paling menggemparkan adalah tentang kejadian lubang gergasi yang mengorbankan tiga mangsa di Guatemala City pada 23 Februari 2007.
Diameter lubang ini mencapai ukuran 20 meter sementara berkedalaman 204 meter. Kerosakan sistem pengaliran air banjir bawah tanah dikatakan menjadi punca bagi tragedi yang meninggalkan landskap kekal itu.
Selain lubang yang terbentuk secara alami atau tanpa diduga, terdapat juga lubang besar yang dibuat oleh manusia atas agenda perlombongan.
Sebagai contoh, lombong berlian di di Mirna, Siberia meninggalkan lubang bersaiz 525 meter dalam dan berdiameter 1.25 kilometer. Saiz berbentuk kawah itu sangat jelas dikesan daripada rakaman satelit.

Impak meteor juga dipercayai menyebabkan rongga besar di dasar Laut Caribbean.
Digelar sebagai Great Blue Hole, ia merupakan sebahagian daripada Rizab Terumbu Karang Belize iaitu sebuah tapak warisan dunia seperti yang diisytiharkan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).
Air membentuk kaviti
Menurut pensyarah geologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Dr. Che Abdul Aziz Ali, fenomena itu juga pernah berlaku di Malaysia tetapi tidak ketara saiznya.
"Seperti lubang berbentuk kawah bulat yang ditemui di Pulau Langkawi, ia dipercayai adalah tinggalan impak meteor suatu masa dahulu. Tenaga dan sudut hentaman itu menentukan jenis dan bentuk lubang yang terhasil pada muka bumi," terangnya.
selain meteor, kemungkinan kes penenggelaman mengejut pada kawasan tertentu juga disumbangkan punca-punca seperti penurunan mendadak paras air bawah tanah akibat kemarau, aktiviti perlombongan, kebocoran sistem pengairan, dan tekanan beban di permukaan.
Air, menurut Abdul Aziz, menjadi penyebab utama jika mengulas tentang proses kaviti yang membentuk rongga dalam batu kapur.
Pembentukan Gua Mulu, Sarawak dan Batu Caves, Selangor adalah contoh terbaik tentang penyusutan atau perubahan formasi batu kapur yang disebabkan oleh aliran air di bukit batu kapur.
Kalau bukan kerana kaviti yang membentuk gua, permukaan atas batu kapur boleh mengalami penenggelaman lalu membentuk lubang yang besar. Itulah misteri alam yang manusia sendiri tidak tahu bila akan terjadi.
"Air hujan adakalanya mengandungi asid yang memiliki keupayaan menghakis batu dari semasa ke semasa. Untuk jangka masa panjang, perubahan struktur akan berlaku," ujarnya yang turut memberitahu bahawa 40 peratus daripada muka bumi Kuala Lumpur terbentuk di atas batu kapur.

Thursday, April 16, 2009

Wednesday, April 15, 2009

Porto 0 United 1

United will face Arsenal in an all-English Champions League semi-final, after the Reds became the first English team to beat Porto in the Estadio do Dragao.

It took something special: a quite breathtaking 40-yard strike from Cristiano Ronaldo which, allied to a first clean sheet in six games, took the holders into the final four. Indeed, it would have been the Reds' defensive resolve which would have pleased Sir Alex Ferguson most, as the return of Rio Ferdinand brought an assuredness to the champions and restricted the dangerous hosts to but a handful of opportunities.

Following last week's 2-2 first-leg draw, Porto went into the match with a crucial away-goal advantage. That was tellingly overturned inside six minutes of an imposing second encounter. Had Sir Alex been asked to draw a blueprint of his perfect start, it wouldn't have been too far removed from what actually transpired.

The Reds were already looking confident when Anderson slipped a pass to Ronaldo, but the winger's ambition beggared belief. Having received the ball just inside the hosts' half, Ronaldo took a touch to set himself and arrowed an unstoppable effort into Helton's top corner. The ball travelled 40 yards to the goal, but the Brazilian goalkeeper could get nowhere near it.

A Sporting Lisbon export, Ronaldo was predictably jeered from the first whistle by the blue and white clad hordes in the stands. Suddenly, he had provoked silence on every side of the Estadio do Dragao - bar, of course, the sizeable pocket of writhing, jubilant United fans behind the opposite goal.

The Reds' approach to the game mirrored that of Porto in the first leg: dominant, with the hosts completely on the back foot. Indeed, it took 20 minutes for the Portuguese champions

Thursday, April 2, 2009

Salsabila



Yasin (Yasin & Farihin Abdul Fattah / Yasin)



Salsabila... buatku gembira
Salsabila... sayang sentiasa
Salsabila... ditimang dimanja
Disayang sentiasa kaulah segalanya

Menangis semalaman tak mengapa
Kau Salsabila dikasihi semua
Numi ya hubbi ma tibki
Ya tal gharami
Mahbub ya ghali

Ku hadiahkan kasihku setulusnya
Buatmu Salsabila
Ku pertaruhkan nyawa

Tidurlah sayang pejamkan mata
Tidurlah tak mengapa
Di sini ku ada
Ibarat kain putih yang tiada noda

Dilahirkan di dunia
Agar menjadi manusia mulia
Ku damba melihatmu bahagia
Berperibadi sempurna
Harungi dunia yang gila

Monday, March 30, 2009




OAG - Biru Lirik :-
Apakah ini semua
Dari awal hingga akhirnya
Yang tak menentu… kau terseksa
Ku terharu… memandangnya

Terangkanlah untuk dia
Terangkanlah untukku
Kerna ku tak selalu menghampirimu
Dan selalu

Oh… Inikah yang kuterima
Kau berlalu tanpa suara
Pandanganmu… pandangannya
Menembusi bayanganku

Ohh… Oh… Oh… Oh…
Ohh… Oh… Oh… Oh…

Haru haru haru
Haru haru haru uuu
Haru haru haru
Haru haru haru uuu

Haruuu… Biruuu…
Haruuu… Biruuu…

Friday, March 6, 2009

Kampung Kita

Photobucket
get code here



Photobucket
get code here


Photobucket
get code here


Photobucket
get code here





Ini ceritra tentang Orang Kurang Upaya yang cuba berdikari dalam kehidupan dia

cerita ini banyak memberi pengajaran kepada kita

selamat menonton????

Wednesday, February 25, 2009

Ketidak puasan

KUALA LUMPUR – Sebanyak 73 peratus wanita di negara ini didapati tidak mencapai kepuasan dalam aktiviti seksual mereka.

Menurut kajian yang dijalankan oleh Pfizer Malaysia pada Mei hingga Julai tahun lalu, masalah itu turut dialami lelaki negara ini.

Sebanyak 62 peratus lelaki Malaysia turut dikatakan tidak puas di ranjang.

Pakar seksologi dari Pusat Kesihatan Seksual Australia, Dr. Rosie King berkata, peratusan tersebut menunjukkan kadar yang tinggi berbanding purata peratus keseluruhan tahap kepuasan seks yang diperoleh di Asia Pasifik iaitu 57 peratus bagi lelaki dan 64 peratus bagi wanita.

Katanya, fenomena tersebut berlaku berikutan kebanyakan lelaki dan wanita di Malaysia lebih mengutamakan kerjaya dan kehidupan keluarga.

“Hasil kajian ini mencerminkan kepesatan pembangunan dan ekonomi di Malaysia di mana keterbatasan masa turut mempengaruhi aktiviti seks.

“Bagi lelaki di negara ini, aktiviti seksual berada pada tahap 8 daripada 17 keutamaan hidup dengan kerjaya dan keluarga berada pada tahap yang tertinggi,” katanya dalam satu perbincangan bertajuk Enjoying Better Sex: 10 Years of Rediscovering Passion di sini semalam.

Kajian itu dilakukan oleh syarikat farmaseutikal Pfizer Malaysia melalui The Asia-Pacific Sexual Health and Overall Wellness (AP SHOW) ke atas 102 responden lelaki dan 100 responden wanita pelbagai kaum di negara ini yang dipilih secara rawak.

Kaji selidik tersebut dijalankan untuk mendapatkan maklumat berhubung kesihatan seksual dan kesihatan keseluruhan lelaki dan wanita di Asia Pasifik.

Menurut King, bagi wanita Malaysia, aktiviti seksual berada pada tahap 14 daripada 17 senarai keutamaan hidup mereka.

Tuesday, February 24, 2009

My faverote band

About Butterfingers
In 1991, Loque (Khairil Ridzwan Bin Anuar), and his MCKK schoolmate, Kadak (Mohd Fakharudin Bin Mohd Bahar), discovered they had a passion for music that went beyond the usual rounds of gigging and jamming sessions. Forming what was then known as Loque's Tail , Loque and Kadak, together with a few MCKK friends, started producing their own material, with the hopes of making a name for themselves in the Malaysian music scene.
It was while jamming in K.L during 1993 at Black Widow Studios that they bumped into Emmett, who was there jamming (as guitarist) with his band at that time, Grunge Dayz . Impressed with what he saw, Loque challenged Emmett to a ‘jamming showdown', after which they mutually decided to join forces, skills and creativity, to form their own band, and brand of music. After meeting up with drummer Kalai later that year, Butterfingers was officially born by the end of 1993, ready to take Malaysia by storm. And with the final line up of Loque (songwriter, guitarist), Emmett (vocals, guitar, strings and lyricist), Kadak (bass) and Kalai (drums), Butterfingers hit the underground gig scene with such vengeance that had most of their shows sold out and described today as ‘the stuff of underground legends'.
With four demos to their name, 1994's two tracked Girl Friday and Nic O' Tynne (which remain among their most requested hits today) 1995's 7 tracks on 12 goats, 6 oranges and 2 angels the 8 tracked Butter Couldn't Melt , and Dragon later that year, Butterfingers had reached out as far as they could to the underground scene, and it was time for the boys to take their music up and beyond.
With Loque writing all songs, Emmett on lyrics and deciding that co-production rights should be completely Butterfingers , they set about taking on the rest of the Malaysian music scene. Heavy on drums, ripping riffs on guitars, deep bass and with angst ridden screeching vocals, they took on the Seattle Grunge scene and added their own local Malaysian flavor, introducing the Malaysian rock fans to what they now call, Butter Music.
Signing with EMI Malaysia in 1996, Butterfingers released their hugely successful debut album, 1.2 Milligrams , which eared them their first Gold Award for sales of over 15,000 units.
Their second album, Butter Worth Pushful released in 1997 soon made Butterfingers a household name. Earning them their second consecutive Gold Award for sales of over 15,000 units, Butter Worth Pushful also gave them their first AIM (Anugerah Industri Muzik) nominations for Best Engineered Album and Best English Album. Butter Worth Pushful also debuted at the No 6 spot on the Malaysian International RIM Charts, a first ever for a local band.
Transcendence was next, released in 1999, and earned Butterfingers their first Double Platinum Award for sales of over 50,000 units, with two more AIM nominations for Best Engineered Album and Best English Album. With a little touch from their new sessionists, Loco (drums) and Numlock (programmer) Transcendence also debuted at the No 3 spot on the RIM International Charts, another first, and earned them their first No 1 song with their hit, The Chemistry (Between Us) . A collection of live and remastered Butterfingers classics were up next on their fourth album, Butter Late Than Never , which sold in excess of 14,000 copies.
And herald the new Malayneum . Their fifth album, released mid 2001, has been described by most critics as the ‘cornerstone of the Malaysian Rock scene', and ‘the best album by Malaysia's best band'. Earning them two more nominations in AIM 2002, for Best Engineered Album and Best English Album, Malayneum s' title track gave them their second No 1 hit, and the album made all ‘Best Albums of 2001' local year end charts. Recently voted by ROTTW Magazine as the Best Local Band for the year 2001, with Kadak voted Best Bassist for 2001, Butterfingers are currently busy preparing for their first ever performance at AIM 2002, to be held in at PWTC in Kuala Lumpur, on April 20th this year.
Butterfingers managed to chronicle their eight year musical journey when their recently released their latest, the long awaited ‘Greatest Hits' The Best Is Yet To Come , in early 2003, a collection of past favorites.
And now, in August 2003, fans all over Malaysia are waiting patiently for the release of Butterfingers first ever full studio Malay album, yet to be titled, set to be released within the next few months.
Sneak previews of the Malay album have received nothing but rave reviews from fans and music critics alike. It's new, it's different, it's definitely a step in the right direction for Butterfingers and the Malaysian music industry.
With five albums to their name, over 120,000 albums sold to date, offers to play all around the world, and hundreds of thousands of fans from all over the globe, Butterfingers have become a landmark on the Malaysian rock scene, and their reputation for keeping on the cutting edge of creativity and originality have placed them in the Malaysian music history books – and their tale is only just beginning.

Sunday, February 22, 2009

Remaja ku





Hari ini saya nak menyeritakan serba sedikit pengalaman dan pemerhatian yang saya dapat hari ini. Saya melihat gelagat remaja masa kini sangat menjekelkan??. kenapa saya berkata begitu, adakah saya merasa saya ni bagus ataupun cemburu. tidak??? tapi saya sedih dengan perangai mereka ini. Remaja perempuan nya yang sudah tidak tau adap sopanya, dan lelakinya sudah tidak serupa dengan orng melayunya. mereka banyak melakukan benda yang tidak berfaedah dan tidak menguntungkan, sedangkan remaja kaum lain berlumba-lumba kehadapan. Remaja kita menjadi semakin lemah apabila dipengaruhi oleh unsur-unsur barat. sudah lupa siapakah mereka ini, asal usul mereka. Tiada benda yang berfaedah ke yang boleh dilakukan. rasanya banyak tapi bagi mereka benda ini bukan seronok untuk dilakukan. Ibu bapa pun sekarng pun dah tak dapat mengawal mereka. Remaja perempuan boleh melepak dengan lelaki sampai pukul 2 - 3 pagi tanpa rase takut pun. silap-silap tak balik pun takpe. Sekarang banyak melibatkan kes yang berkaitan dengan remaja kita. sepatutnya kita berasa malu dengan kaum lain.

Mereka ini di didik untuk maju kehadapan tidak kira sama ada mereka pandai atau tidak. bila cuti mereka bekerja, mencari pengalaman dan bila sudah ada pengalaman boleh bukak syarikat sendiri . tapi remaja kita bagaimana?? mereka hanya tahu lepak dan membuang masa. pemalas dan mudah putus asa. Tun mahatdir pun penah berkata melayu mudah lupa, senang sedikit sudah puas hati. tapi bangsa lain tidak, mereka kalau boleh ingin meningkatkan diri mereka kesatu tahap yang tinggi. Bagi mereka biar la susah sekarang, tetapi kemudian harinya berjaya. sedar la wahai remaja sebangsa dengan ku. bahawasanya kita semakin lemah akibat dari sikap kita sendiri. oleh itu kita kena berusaha mengembalikan semula remaja-remaja kita supaya kelak mereka tidak akan ditindas di tanah mereka sendiri.

Friday, February 20, 2009

AKU, aku, ku

Asalamualaikum kepada pembaca blog ini,
Setelah sekian lama blog ini wujud saya tidak pernah memperkenalkan diri saya ini. mungkin masa tu saya tidak bersedia lagi rasenya. tetapi pada kesempatan ini saya nak lah menceritakan serba sedikit tuan empunya blog ini.Nama saya tu kekal la rahsia, tpi boleh la panggil saya redghost. kenapa saya pilih nama ni ye? banyak sebabnya tapi tak payah la saya nak menerangkan secara terperinci, cukup la tahu yang nama ni sebenarnya adalah berasal dari perkataan RED DEVIL . kalau sapa-sapa peminat manchester united tau la. tapi disebabkan devil itu tidak sesuai digunakan jadi saya tukar la pada ghost ( hantu ). nampak lebih molek la sikit.melayu la katakan. buat pembaca saya ni adalah penyokong MU, Boleh dikatakan setiap game mu saya tak penah ketinggalan. ok la seterusnya saya ni berasal dari satu negeri di selatan. negeri ni memang terkenal dengan sejarah peradabanya di seluruh dunia. Pastu banyak lak tempat bersejarah, sampai jem kalau nak masuk bandar kat negeri tu. saya sekarang studi lagi kat salah satu universiti kat malaysia ni. Jurusan tu adalah ? tapi ia lebih pada pengajaran.

Boleh dikatakan, sejak saya masuk ni banyak benda berubah, terutamanya diri saya ni. bukan kejutan budaya??? tpi perubahan yang membawa saya naik kesatu tingkat yang lebih tinggi. kadang kala saya tak percaya tetapi tu la realitinya.selain tu gaya hidup saya pun dah berubah, dimana saya lebih berfikiran terbuka,aktif dan dapat melihat dunia ini dari pelbagai sudut.tapi peningkatan ini turut juga membawa beberapa pekara yang negatif di dalam diri saya ini. salah satu tekanan yang tinggi dan tangungjawab yang perlu dipikul itu berasa amat berat sekali. tetapi ini la dinamakan kehidupan.

seterusnya saya nak la cerita sikit tentang keadaan saya sikit. saya seorang yang pemalu dan tidak lagi mempunyai awek. "hahahaha???" saya seorang yang suka becakap tentang sesuatu yang berasakan ilmu atau isu-isu semasa yang berlaku dipersekitaran saya.tak suka dipandang rendah dan sentiasa bersikap berubah-rubah (ikut mood). benda yang paling saya tak suka ialah orang yang tak menghormati orang lain, bersikap prejudis dan mementingkan diri dan seorang yang panas baran. ok la sampai sini la dulu nukilan saya ni. tapi jagan risau, ada sambungan nya.

Thursday, February 12, 2009

Revolusi Komuniti Masa Kini
More Banner CLICK HERE

Thursday, February 5, 2009

Pembangkang mengata dulang paku serpih

MASIHKAH kita ingat sebaik sahaja berakhirnya Pilihan Raya Umum Ke-12 pada 8 Mac tahun lalu, arena politik negara berada dalam keadaan tidak stabil apabila Barisan Nasional (BN) yang tidak mendapat majoriti dua pertiga di Parlimen 'telah diancam' akan tumbang.

Segalanya kerana karenah Datuk Seri Anwar Ibrahim yang meletakkan sasaran untuk memastikan kerajaan BN tinggal sejarah pada tanggal 16 September 2008. Ketika itu Anwar dengan penuh angkuh menyatakan bahawa ramai Ahli Parlimen BN akan menyertai pembangkang atau dalam istilah politiknya melompat parti.

Walaupun ketika itu usaha Anwar dianggap tidak demokratik tetapi beliau tidak mempedulikannya malah pilihan raya kecil di Permatang Pauh pada Ogos 2008 dijadikan medan untuk 'menggemparkan' lagi negara dengan slogan 'dari Permatang Pauh ke Putrajaya'.

Tetapi akhirnya impian hanya tinggal impian. Tanggal 16 September berlalu begitu sahaja dan BN terus memerintah. Namun malangnya apabila BN kembali menguasai Perak berikutan langkah tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dari PKR dan DAP mengisytiharkan keluar parti dan diikuti oleh ADUN Bota, Datuk Nasaruddin Hashim yang kembali kepada UMNO selepas 10 hari menyertai PKR, pembangkang menganggap apa yang berlaku adalah tidak demokratik.

Mereka mengecam BN dan UMNO habis-habisan seolah-olah apa yang mereka hendak lakukan pada 16 September lalu adalah sesuatu yang dihalalkan dalam amalan demokrasi. Bagi pembangkang, BN tidak berhak memerintah Perak dan kuasa penentu harus dikembalikan kepada rakyat.

Persoalannya, ketika Anwar bercakap soal menubuhkan kerajaan pada 16 September, apakah ketika itu pembangkang berfikir soal demokrasi dan hak rakyat? Tidakkah mereka sama-sama begitu beria-ia menantikan detik yang dijanjikan oleh Anwar tersebut?

Bagaimana pula dengan langkah mereka baru-baru ini yang menganggap tindakan Nasaruddin meninggalkan BN untuk menyertai PKR sebagai satu langkah bijak? Kenapakah Anwar yang mengadakan sidang akhbar bersama-sama Nasaruddin tidak menyebut pula soal tidak demokratik?

Justeru kita juga berhak bertanya, seandainya pakatan pembangkang berada dalam kedudukan BN seperti di Perak, apakah mereka akan mengambil jalan tengah meminta dibubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN)? Malah kita juga ingin bertanya, kalau DUN dibubarkan dan BN memenangi pilihan raya negeri yang diadakan mahukah pembangkang berjiwa besar untuk mengiktirafnya, apa jaminan bahawa pembangkang tidak akan berkata ia pilihan raya 'paling jijik' pernah diadakan?

Pembangkang tidak harus mengamalkan sikap 'kalau mereka buat tidak apa, kalau orang lain buat salah'. Inilah mungkin yang boleh dikatakan sebagai mengata dulang paku serpih, mengata orang awak yang lebih.

Oleh itu, tidak perlu pembangkang berusaha untuk menunjukkan merekalah paling demokratik sedangkan selama ini tindakan mereka menunjukkan sebaliknya. Pembangkang terutama Anwar harus memahami bahawa walaupun BN memperoleh semula kuasa di Perak melalui sokongan ADUN Bebas namun segalanya dilakukan mengikut prosedur dan undang-undang.

Apa yang paling penting, langkah BN mendapat perkenan Sultan Perak yang sudah pastinya mengkaji pelbagai aspek sebelum membenarkan parti itu kembali berkuasa. Berikutan keadaan itu, pembangkang harus belajar menerima hakikat politik.

Tidak usahlah cuba meracuni rakyat dengan menggalakkan mereka untuk mengadakan demonstrasi yang sudah pasti tidak akan mewujudkan kestabilan politik.

Segala yang berlaku bukan salah BN, ketiga-tiga ADUN berkenaan keluar parti kerana merasakan PKR dan DAP sudah tidak sehaluan lagi dengan mereka, BN tidak ada masa hendak memporak-perandakan pentadbiran kerajaan negeri di Perak sebelum ini.

Sebenarnya, apa yang berlaku di Perak adalah kesilapan pakatan pembangkang sendiri, selepas pilihan raya umum mereka tidak menumpukan perhatian kepada usaha memperkukuhkan kedudukan sebaliknya terus teruja dengan 'impian 16 September' Anwar. Akhirnya mereka bergembira di Permatang, bersorak di Kuala Terengganu tetapi tergadai satu negeri di Perak.

Apa pun tafsirannya, keputusan muktamad sudah dibuat. BN akan menubuhkan kerajaan negeri maka hormatilah keadaan itu. Kalau benar pembangkang begitu yakin bahawa rakyat Perak masih menyebelahi mereka maka bersabarlah sehingga Pilihan Raya Umum Ke-13. Jangan kucar-kacirkan lagi kehidupan rakyat.