Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran)
Hayya nab'idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam)
Syakkireena a' kulli na'ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada)
Ba' ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa²)

Wednesday, July 13, 2011

PANAS : FAKTA POST MORTEM BERSIH YANG MEMBUATKAN ANWAR RASA BODOH....

Hujah-hujah dalam penulisan ini membuatkan orang yang bersama-sama BERSIH nampak bodoh...LAYAN JANGAN TAK LAYAN... BERSIH 2.0 Pandangan dari Jiwa Marhaen Biarkan aku ceritakan pendapat tentang 'bersih' dari sudut pandang jujur seorang rakyat marhae...n. Anda tidak akan dapat sumber bacaan secara academia, politik dan journalist dalam entry ini. Hanyalah pandangan seorang rakyat tentang event Bersih 2.0 yang telah berlangsung pagi tadi dan pandangan ini tidak akan memberikan kelainan kepada perasaan korang terhadap apa yang korang kagum samada kepada Ds Najib, Anwar Ibrahim, TGNA, dan Lim kit siang. Disclaimer : ini adalah pendapat khusus yang menjurus kepada event Bersih 2.0, jika anda tidak paham dan anda mengamuk di ruangan komen, samada anda skinread entry ini atau anda dipengaruhi oleh sentimen.
1) " Alah kecoh la polis ni, biarlah orang nak berarak secara aman, kalau polis tak kacau, tak block sana tak block sini, takdenye jadi kacau bilau kat KL tu"

A) untuk pengetahuan adik-adik yang baru nak berekspresi dengan sifat rebellious, Peristiwa berdarah 13 mei 1969 pada mulanya pun bukanlah satu rusuhan, sebaliknya ia adalah perarakan kemenangan oleh kaum cina yang merayakan kemenangan DAP di Penang dan KL. Perarakan kemenangan ini pada mulanya bermula dengan aman tanpa sikit pun campurtangan dari pihak polis, tentera mahupun RELA, tetapi ia mula menjadi rusuhan kaum apabila peserta perarakan mula dihantui emosi dan hasutan. Orang cina mula melambai-lambaikan penyapu melambangkan mahu menyapu kaum Melayu keluar dari KL dan Penang, dan mereka mula memaki hamun Melayu dengan perkataan 'babi' dan 'anjing'... bila masing-masing dah mula sentap maka masing-masing akan mula mencetuskan provokasi. Hasil dari provokasi maka berlakulah keganasan dan rusuhan yang akhirnya membuatkan negara tidak aman dan diisytiharkan darurat.

B) BERSIH 1.0 tidak berjalan dengan aman

C) Dah bagi peluang serah memorandum depan DYMM SRPD Agong, tak serah pulak, suruh buat kat stadium Shah Alam taknak pulak, Hari tu aku rilek je tengok Pakatan Rakyat buat rapat umum dekat Stadium tu, siap solat hajat lagi kat stadium melawati ramai-ramai, berpuluh ribu datang, takda pulak polis kacau, boleh pulak buat dalam stadium aman damai, takda pulak jadi beruk atas Jalan raya. Sekali Ambiga keluar arahan, terus jadi bengap ikut membabi buta demo atas jalan? ini nak serah memorandum ke nak provok memetik-metik biar jadi rusuhan? "alaaa terus terang je kan senang, malu malu pulak, terus terang je, dah memang nampak dah apa kehendak Ambiga and the gang tu."
2) " aku kelakar tengok orang ramai yang merungut pasal BERSIH ni, tak boleh buat aktiviti harianlah, jem lah apa lah, kalau malam newyear, sambutan merdeka boleh pulak jalan kaki 2, 3 jam tak rasa penat"

A) kalau anda cakap macam ni, samada anda ni bodoh atau anda ni memang dilahirkan takda bakat jadi ahli politik. Manusia jika buat apa yang dia suka, dia tidak akan merasa ia membebankan dan menyusahkan, sebaliknya akan rasa seronok, tiadanya rasa panik dan kegusaran akan berlakunya letupan molotov cocktail dan adengan polis-pukul-kepala-orang-dan orang-sepak-kepala-polis.
B) Kalau korang gunakan analogi bodoh mcm ni, menunjukkan korang tak sensitif, apa kata bila setiap kali korang buat kenduri kahwin depan rumah yg halang jalan raya tu, aku datang dengan 3000 orang depan khemah kenduri tu aku buat demonstrasi? amacam? korang bengang tak bila perancangan dan event kedamaian tu diganggu oleh demonstrasi jalanan? Kalau korang berlatih silat atau taekwando..Tokguru korang lempang muka, sepak perut korang, dah tentulah korang tak sakit hati sebab itu kehendak hati dan korang nak enjoy the situation, tapi cuba korang tengah duduk senang lenang tengok Maharajalawak, aku datang lempang muka korang
laju-laju..agak-agak korang sakit hati tak? apa bendalah cakap tak pakai otak.

3) " Demonstrasi jalanan ni nak tunjuk suara rakyat terhadap kerajaan"
A) Demonstrasi jalanan tu berapa ratus ribu orang yang datang? paling hebat pun depan jalan pudu yang blogger2 excited duk cakap 50ribu orang, aku tengok tak sampai pun 20 ribu. adakah so called 50 ribu orang ini mewakili 27juta suara majoriti rakyat Malaysia?
B) Baik takyah pilihanraya, asal tak puas hati je perang, tak puas hati je gerila, tak puas hati je demo tiap-tiap minggu kat KL.

4) Kepura-puraan terhadap Datuk Ambiga dan sekutunya. Alkisahnya, pada suatu masa yang tak berapa nak dulu, ada seorang perempuan islam yang mahu murtad. Nama perempuan itu adalah Lina Joy, maka apabila kedengaran akan hal ni, bergempitalah seluruh bumi Malaysia dengan suara Ahli PAS, UMNO, NGO Islam dan Jemaah islam yang lain. Pada masa itu, ada seorang Peguam yang secara aggressive membela Lina Joy untuk murtad dan menghapuskan perkataan Islam pada Mykadnya, dek kerana perkara itu terdapatnya suara-suara mujahidin dalam ahli Pas, Umno dan jemaah islam yang lain yang melaungkan JIHAD terhadap Lina Joy dan aktivis lawyer itu... Anda kenal siapa lawyer yang lantang itu? tak lain tak bukan adalah Ambiga Sreenevasan. Ketua gabungan pilihanraya Adil dan Bersih (BERSIH) Dan pada hari ni, dalam televisyen kelihatan lah Abdul Hadi Awang, Anwar Ibrahim, a.Samad said dan beribu-ribu pemuda Pas dan PKR yang berjalan di belakang Bontot Ambiga memperjuangkan gerakan yang digerak dan diketuai oleh Ambiga ini. "tapi Zulfikar, kau tak boleh cakap macam tu, kita sokong perjuangan bersih, tapi kita tak sokong Ambiga. sesetengah kualiti yang ada pada pemimpin tu kita boleh ikut. lagipun aku tak berketuakan Ambiga, aku follow TGHA dan Anwar!" Jika begitu anda telah bias, anda telah hidup dalam kepura-puraan, kenapa anda bakar patung Bush? kenapa anda pijak gambar Mahathir? kenapa anda hukum Ds Najib kerana Rosmah tidak bertudung? kenapa anda hukum keseluruhan Yahudi kerana zionis? kenapa anda benci kerajaan kerana lesen arak? Nampaknya prinsip anda tidak selari dengan pendapat korang terhadap Ambiga. Korang berat sebelah, pada satu pihak jika dia membuat satu salah dan lainnya betul anda tetap maki hamun dan bangun berdemonstrasi. Tapi di satu pihak yang lain, bila kena tang Ambiga, anda boleh pulak mengasingkan antara idealisme dia tentang murtad dan perjuangan bersih 2.0. Mana pendirian korang ni? Korang perlu ingat, dosa dia terhadap Islam besar, lebih besar dari jasa dia mengetuai demonstrasi jalanan Bersih. Dia memperjuangkan murtad, menyerang islam dengan memorandum The Inter faith council (IFC) yang menyerang hak istimewa agama islam. Bukan hanya hak istimewa dan kedudukan Islam dalam Malaysia sahaja, tapi Fundemental dan prinsip islam secara keseluruhannya. contohnya : (memorandum tuntutan IFC terhadap kerajaan Malaysia) i. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam. v. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang. Apa yang diperjuangkan Ambiga dalam IFC dan kes Lina joy adalah berkenaan Akidah Umat islam, adakah lebih besar dosa kerajaan yang tidak guna dakwat kekal dalam pilihanraya dari dosa Ambiga mempersoalkan Islam? Jadi jika anda pukul rata terhadap kerajaan, anda juga mesti pukul rata juga kepada Ambiga Sreenevasan! Barulah kena dengan prinsip korang macam yang dilaungkan : Ke arah keadilan dan kebersihan sistem demokrasi. 5) "Jika kerajaan zalim, kita mesti tumbangkan dengan demonstrasi jalan raya, Inilah asas demokrasi" i) Asas demokrasi bukan demonstrasi jalan raya tetapi pungutan suara majoriti dalam membuat keputusan. (yang ni pendekar nak tambah..demokrasi jalan raya? Kepala hangguk dia..) ii) Demonstrasi tidak mewakili suara majoriti rakyat. Jika sesuatu kerajaan ditumbangkan dan diasaskan dengan keganasan, maka satu hari nanti ia juga akan tumbang dengan keganasan juga. Jika Kerajaan sekarang tumbang dengan gerakan demonstrasi jalanan, JIKA Pakatan Rakyat boleh pergi ke Putrajaya dengan aksi jalanan, pada masa akan datang, BN pulak akan merusuh, menghimpunkan penyokongnya untuk merampas kembali kuasa Sampai bila nak habis? Jadi gerakan ini sudah tidak demokrasi lagi, sebaliknya ia telah bertukar menjadi Gerila. jika tak suka dengan kerajaan maka mari kita rampas kuasa dengan pemberontakan. Ini kerja gila. Formula kehancuran ini akan berulang-ulang sampai kiamat akibat setiap pihak merasakan merekalah yang betul, merekalah yang mewakili hasrat hati majoriti rakyat. Dan masalah pemberontakan dan rusuhan ini tidak akan boleh reda kecuali dengan kuasa Allah, Lihat Gerakan Acheh Merdeka (GAM) yang berpuluh tahun memberontak untuk Merdeka. Sehingga Tentera Indonesia buntu nak hentikan mereka, sampailah Tsunami Indonesia membinasakan Tanah Acheh. Akhirnya Jurucakap GAM sendiri dalam temuramah menyatakan ... " Sudah tidak ada apa lagi yang mahu diperjuangkan di Acheh, Acheh sudah hancur. Jadi kami membubarkan Gerakan Acheh Merdeka" Cuba anda tengok Abu Sayaf di Mindanau, lihat IRA di Ireland, Gerila di Venezuela, Puak Pemisah Basque dan banyak lagi. Jika sesebuah Kerajaan itu diasaskan dengan keganasan dan pertumpahan darah, maka ia juga akan jatuh dengan pertumpahan darah. dan formula persamaan ini akan berulang-ulang sehingga tiada kesudahan. Contoh yang paling hampir adalah Parti Thaksin Shinawat yang telah dirampas kuasa oleh Kumpulan baju Kuning Abisit. Tetapi keputusan pilihanraya adalah milik Thaksin, majoriti rakyat Thailand mahu Thaksin yang jad PM. Tapi Abisit yang rampas kuasa dengan demo, bantuan tentera dan istana, bila diadakan semula pilihanraya, maka Parti Abisit tumpas kembali, kerana asasnya majoriti mahu parti politik Thanksin yang memimpin. 6) " Tapi Zulfikar, Pilihanraya Di Malaysia tidak adil" i) aku malas nak hujah pasal ni, sebab nanti ada argument yang cliche. ii) Jika Kerajaan betul-betul nak aniaya Pembangkang, Kerajaan akan gunakan segala jentera dan sumber yang ada untuk menewaskan Anwar Ibrahim di PRK permatang pauh, kerana ancaman politik paling besar bagi BN adalah pengaruh Anwar Ibrahim, Jadi pertarungan paling strategik mestilah menewaskan Anwar Ibrahim di Permatang Pauh. Tapi kenapa DS Anwar masih menang dengan majoriti yang banyak? Dimanakah pengundi Hantu BN? dimanakah tangan yang tak dicelup dengan dakwat kekal? dimanakah pengundi hantu yang berumur 120 tahun yang disorok dalam gua oleh BN? dimanakah manipulasi ic? kenapakah peti undi haram tidak membantu Bn menewaskan Anwar Ibrahim? iii) BN pernah kalah teruk Di Terengganu, Jika BN mahu gunakan senjata pengundi hantu dan ketidakadilan pilihanraya, wajiblah terengganu yang diselamatkan for whatever cost! by crook or by hook! "Kenapa pulak Zulfikar?" Kerana Terengganu merupakan hasil pendapatan Kerajaan pusat, ada minyak berbillion-billion, Jika BN tumpas di Terengganu, nanti BN pening nak buat muslihat taknak bagi royalti pada pas, nak buat muslihat wang ihsan, nak buat muslihat mahkamah. Jadi sepatutnya, BN menggunakan pengundi hantu dan ketidakadilan bagi menyelamatkan Terengganu. samalah juga kesnya dengan Selangor, Pulau Pinang dan Perak, negeri-negeri ini semua adalah negeri berpendapatan tinggi dan strategik bagi BN, buat apa pulak BN nak bersusah payah tewas dan berkempen untuk menang kembali pilihanraya? Lebih baik guna je SPR, tipu undi dan kemudian terus memerintah dengan selesa. Tapi aku tak menafikan kelemahan SPR, memang terdapat data-data yang tak dikemaskini, tapi ia bukanlah senjata, ia hanya kelemahan. iV) sudah 21 tahun PAS memerintah Kelantan, dan tewasnya BN di Kelantan adalah keaiban bagi UMNO yang memperjuangkan Melayu. Jika BN mahu menutup malu dan menghentikan kemarau kemenangan di Kelantan, buat apa susah payah berkempen Puluh2 tahun. Guna saja pengundi hantu dan ketidakadilan Pilihanraya. guna SPR suruh manipulate keputusan PRU. ******************************​**** Jawapan di atas dijawab dengan hanya menggunakan penaklukan mantik asas, memandangkan dulu aku sangat suka dengar ceramah Ustaz Ismail Kamus yang terkenal hebat dengan Ilmu mantiknya, maka aku pun menggunakan kembali hujah mantik. Dan pendapat di atas adalah semata-mata luahan hati aku sendiri sambil menaip di blog, tak perlu statistic pilihanraya, tak perlu citation dari kisah Watergate Scandal, the reign of terror Maximilian Robispierre, pengulingan Tzar di Rusia dan sebagainya. Dan tak perlulah aku ulang sejarah pasal UMNO Haram pada 4 Febuari 1988. Jika anda menyatakan bahawa UMNO itu kebal dari Undang-undang, maknanya anda bebal malas baca buku sejarah politik Malaysia. Aku hanya memahami politk dari sudut pandang seorang rakyat. SUMBER : RASA HATI

Tuesday, July 12, 2011

TUNTUTAN AMBIGA MELALUI IFC



1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam... tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh... dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

Inilah perjuangan Ambiga yang sedang mendapat sokongan daripada orang Islam PAS dan PKR di dalam Negara kita hari ini. Kalau inilah yang kita mahukan,marilah kita menyatakan sokongan tanpa berbelah bagi kepada Ambiga dan IFC.Maruah Melayu Islam di bawah tapak kaki si Hindu Ambiga!See More
By: Abdul Shukur Mohamad

Saturday, June 18, 2011

Man United's fixtures for the 2011-12 Premier League season Read more: http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-2004382/Manchester-Uniteds-f




Here are all Manchester United's matches for the forthcoming Barclays Premier League season...

Read more: http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-2004382/Manchester-Uniteds-fixtures--2011-12-Premier-League-season.html#ixzz1Pck2yDgQ


Satu Soalan Buat HAWA, Satu Jawapan Dari ADAM



Satu Soalan Buat Hawa. Pandang kanan, awek shawl merah jambu ala-ala yuna. baju sendat. vogue. Pusing kiri, awek shawl kelabu bak hana tajima. tengkuk terdedah. gorgeous. Tengok depan, awek legging rambut rebonding paras belikat. baju lengan pendek. s...tylo. Toleh belakang, awek skinny dengan blouse labuh tutup punggung. tak bertudung. heels 4 inci. WOW. *** Satu soalan buat hawa, memang itu ke yang korang nak? berfesyen tanpa meletakkan agama di depan? fesyen didahulukan, agama dikemudiankan? Satu soalan buat hawa, selesa ke dengan penampilan sebegitu? menjadi perhatian kaum lelaki yang sememangnya mata keranjang? segenap tubuh diratah mata manusia? Satu soalan buat hawa, apa tujuan korang berpakaian sedemikian? mahu tampak gah di kalangan teman-teman? sentiasa di atas? lepas tu apa? riak? takbur? bangga? Satu soalan buat hawa, adakah dengan berbaju kurung bertudung litup korang akan dianggap kuno? adakah dengan fesyen lilit-lilit shawl akan jadikan seorang yang up-to-date? nahh~ Satu soalan buat hawa, adakah dengan berpakaian sopan akan menjejaskan kecantikan korang? akan menjadikan korang hodoh? nampak kecundang dalam dunia moden? Satu soalan buat hawa, kalian berfesyen untuk kepuasan sendiri bukan? tapi pernahkah kalian sedar bahawa diri kalian takkan pernah puas? Baca ni ; Satu jawapan dari adam, seorang perempuan yang tertutup sempurna auratnya lebih bernilai di mata lelaki untuk dijadikan teman seumur hidup. Satu jawapan dari adam, kecantikan seorang wanita yang menjaga auratnya dari dipandang lelaki yang bukan halal baginya adalah lebih mahal dari dunia dan segala isinya. Satu jawapan dari adam, kecantikan si berbaju kurung yang bertudung takkan dapat ditandingi oleh yang lain. cantik, cun, ayu, dan sopan. apa lagi yang kalian nak? Islam membenarkan fesyen tapi islam jugak melarang tabarruj. Allah tak suka mereka yang berlebih-lebihan. tahu? jadi bersederhanalah!~ "Sepantas mana pun kau lari untuk mengejar kepuasan dirimu, kau takkan pernah dapat mencapainya kerana kepuasanmu yang sebenar berada diantara kamu dengan penciptamu, ALLAH SWT See More
By: Semerdu Kalam Seindah Islam

Saturday, June 11, 2011

Pokok – Meet Uncle Hussain



Tersesat malu bertanya
Tak tahu tak tahu ke mana
Terlalu banyak alasannya
Ku terdiam

Menyusur di kaki lima
Terlihat bayang wajah kelmarin
Tersentuh hati bagai luruh


Tanya sama pokok apa sebab goyang
Jawab angin yang goncang
Terbang burung terbang
Patah sayap diduga
Seandainya rebah
Kau masih ada

Terlalu mahu dan mahu
Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam

Tak mudah namun tak susah
Terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh



Kau masih ada
Kau masih ada
Kau masih ada
Kau masih ada

Terlalu mahu dan mahu
Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam

Tak mudah namun tak susah
Terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh
Tanya sama pokok

Kotarayaku



Oh kotarayaku
Kisah seribu satu
Abadi di jalananmu


Ini kotaraya yang sering berkata
Kalau berani ayuh mari cuba saya
Siapa mahu cuba dicabar semua
Si kota terima dengan tangan terbuka
Apa hasratnya bila ditanya
Si kota hanya senyum selamba
Apa kamu mahu semuanya bisa
Jemput ke rumahku sila-sila
Di dalam hatinya banyak rahsia
Banyak kisah benar ramai saksinya
Ada yang gagal ada yang berjaya
Ada bersahaja ada capai kerjaya
Ada rezeki yang melimpah ruah
Hingga kurang nasi terlebih kuah
Ada yang sial ada yang bertuah
Cerita sama hanya watak berubah
Di Kuala Lumpur


Oh Kuala Lumpur
Kau yang tak pernah tidur
Menjaga mimpi yang luntur
Oh kotarayaku
Kisah seribu satu
Abadi di jalananmu

Ini kotaraya talam dua muka
Katanya madu kau disuap cuka
Selepas dibelai hatimu di luka
Di pijak kepala lepas di beri muka
Kau kan ditelan lantas diludah
Pesta sementara sesal tak sudah
Lampu berkelipan bikin hati buta
Hidup serba laju trafik kura-kura
Bukan main-main tapi tetap selamba
Suasana berubah bila malam melanda
Lihat anak muda yang tak punya
Tujuan berlumba guna kuasa kuda
Jangan salah laku cuba lawan syahdu
Senyala lilin mengejar wap *******
Ramai yang gagal bila di duga
Tapi masih ramai yang berani cuba
Di Kuala Lumpur



Aku rehat sebentar di kaki lima
Yang jadi riba melayan minda
Aku sedar kota sekadar latar
Untuk opera hidup yang bermain di layar lara

Hayatilah bait-bait lagu diatas. semoga kita tabah menghadapi kehidupan yang mencabar di KOTARAYAKU.

Wednesday, May 18, 2011

Sokongan terhadap Nik Aziz semakin menurun

Kajian dapati Mustapa, Awang Adek dapat perhatian

KOTA BHARU: Kajian pendapat oleh sebuah syarikat perundingan dan penyelidikan, mendedahkan penerimaan rakyat Kelantan terhadap kepemimpinan Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat, menurun kepada 48.3 peratus, berbanding 76 peratus pada 2006 kerana beberapa faktor, termasuk penentangan rakyat di negeri itu terhadap kerjasama PAS dengan DAP.
Bagaimanapun, kajian oleh Social Matrix Research (SOCMAT) itu mendapati penerimaan rakyat Kelantan terhadap Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed melonjak kepada 31 peratus berbanding enam peratus pada 2006, manakala Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Hussin meningkat kepada sembilan peratus.

Kaji selidik yang dinamakan Tinjauan Kepekaan Penduduk Tentang Kepemimpinan Kelantan 2011 itu dilakukan pada Mac lalu. Kaji selidik sama pernah dilakukan oleh syarikat berkenaan pada 2006.

Penasihat SOCMAT, Dr Khairudin Damhoeri, berkata kaji selidik juga mendapati pemimpin PAS lain seperti Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Husam Musa; Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakub dan Timbalan Pesuruhjaya III PAS Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, gagal mengulangi pencapaian hebat lima tahun lalu, sekali gus menunjukkan kedudukan PAS untuk mempertahankan Kelantan dalam pilihan raya umum akan datang amat getir.

Beliau yang juga pensyarah di sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) di Lembah Klang, berkata kaji selidik membabitkan 3,000 responden berumur 21 hingga 102 tahun dan setiap mereka dihubungi sekali lagi untuk pengesahan bagi memastikan integriti hasil kajian.

"Kajian ini tidak memihak kepada sesiapa kerana ia pernah dilakukan pada 2006. Ketika itu kami dapati PAS amat popular dan sukar untuk UMNO mengambil alih kerajaan. Bagaimanapun, kali ini, kaji selidik mendapati Barisan Nasional (BN) sudah mendapat tempat kerana selepas Nik Aziz, populariti adalah kepada Mustapa dan Awang Adek," katanya kepada Berita Harian.
Kajian juga mendapati golongan yang menyukai Nik Aziz adalah yang berusia 51 tahun ke atas dan bawah 30 tahun, manakala Mustapa menerima sokongan mereka yang berusia 30 hingga 50 tahun.

Beliau menegaskan hasil kajian pada 2006 menunjukkan rakyat Kelantan tetap akan memilih PAS walaupun Nik Aziz meletakkan jawatan ketika itu.

“Bagaimanapun, kali ini, jika Nik Aziz meletak jawatan BN dijangka akan kembali merampas Kelantan,” katanya.

Ditanya mengenai punca kemerosotan sokongan terhadap Nik Aziz, beliau berkata, rakyat Kelantan belum dapat menerima kerjasama PAS dengan pakatan pembangkang, terutama DAP.

Katanya, sebelum ini PAS melaungkan dasarnya menegak Islam dan menentang pihak yang berkawan dengan kafir, tetapi kini parti itu sendiri sudah berbaik dengan DAP yang jelas menentang Islam.

"Faktor kedua adalah perpecahan dalam PAS berikutan ada kem Erdogan, iaitu kepemimpinan profesional seperti Husam dan Dr Hatta Ramli. Selain itu, ada kumpulan kerajaan perpaduan terdiri daripada Timbalan Presiden PAS, Datuk Nasharuddin Mat Isa dan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustapa Ali serta kumpulan tradisional yang diketuai Mohamad Sabu.

“Penurunan populariti Nik Aziz juga berpunca daripada menantunya, Abdul Ariffahmi Abdul Rahman dalam kes Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PBMK),” katanya.

Dr Khairudin berkata, isu pelbagai fatwa yang dikeluarkan Nik Aziz, mengelirukan orang Melayu sehingga menyebabkan mereka tidak lagi yakin padanya.

SOCMAT ditubuhkan sebagai badan perunding bebas kepada mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau syarikat yang mahu mendapat nasihat serta penyelidikan berhubung isu masyarakat, politik, sosial, ekonomi dan pasaran. Kaji selidik terbaru itu dilaksanakan menerusi temubual di tempat awam, seperti pasar, masjid dan warung makan selama tiga hari bermula 25 hingga 27 Mac lalu.

Dr Khairudin pernah bertugas sebagai perunding bebas di Pusat Kajian Strategik Negeri Kelantan pada 2006 dan melakukan kaji selidik terhadap kepemimpinan Kelantan. Beliau juga ditugaskan melakukan analisis keputusan pilihan raya umum pada 2004 dan 2008 mengikut Parlimen, Dewan Undangan Negeri (DUN) termasuk daerah mengundi dan saluran. Kajian berkenaan membabitkan 6,000 daerah mengundi dan 18,000 saluran mengundi yang mendapat pembiayaan Universiti Tun Abdul Razak (UNIRAZAK).

FAKTA
Keputusan Kaji Selidik Social Matrix Research

* Datuk Nik Aziz Nik Mat – 48.3 peratus
* Datuk Seri Mustapa Mohamed – 31.4 peratus
* Datuk Awang Adek – 9 peratus
* Datuk Mohd Amar Nik Abdullah – 1.8 peratus
* Datuk Husam Musa – 1.6 peratus
* Datuk Mohd Alwi Che Ahmad – 1.3 peratus
* Datuk Mohd Fatmi Che Salleh – 1.1 peratus

Oleh Anwar Hussin
anwarhussin@bharian.com.my
2011/05/19
Datuk Nik Aziz Nik Mat

Isu hadiah hari guru - Berlapang dada...

Pemberian hadiah sempena sambutan hari guru yang lalu mendapat reaksi yang pelbagai daripada guru-guru seluruh tanahair.



Beberapa hari sebelum 16 Mei menjelma, dikeluarkan kenyataan bahawa guru akan menerima hadiah yang istimewa sempena hari guru. Apabila tiba masanya hadiah yang diwar-warkan itu mengecewakan hampir keseluruhan warga pendidik. Penambahbaikan kenaikkan pangkat itu hanya dinikmati oleh segelintir pendidik dan kebanyakkannya berstatus pentadbir. Hal ini mengecewakan ramai guru yang mengharapkan sesuatu yang lebih dari itu. Ada juga kumpulan-kumpulan tertentu mendakwa bahawa mereka tidak langsung dihargai dan diberi perhatian.



Hadiah tersebut merupakan penambahan laluan kenaikkan pangkat guru melalui beberapa anugerah sehingga ke gred 54. Begitu juga dengan beberapa 'naik taraf' gred pengetua (tidak termasuk guru besar) dan penolong kanan yang tidak menyeluruh. Keterangan yang lebih jelas mungkin akan dikeluarkan melalui pekeliling perkhidmatan yang akan datang. Situasi tidak menyeluruh inilah yang membangkitkan rasa tidak puas hati kalangan guru.



Kerajaan pula mendakwa walaupun terpaksa mengawal defisit dan perbelanjaan negara masih mendengar keluh kesah warga pendidik. Kenyataan ini seolah-olah bertentangan dengan laporan-laporan di media yang hampir saban hari menyiarkan bahawa keadaan ekonomi berkembang positif, sasaran KDNK 5-6%, kemasukkan pelaburan langsung asing (FDI) yang meningkat serta pengukuhan ringgit berbanding dollar Amerika seolah-olah realiti ekonomi negara adalah sebaliknya.



Penulis turut berasa kecewa sepertimana rakan seperjuangan yang lain. Harapan menggunung diletakkan dan hadiah yang diwar-warkan sekurang-kurangnya melegakan sedikit ketegangan dan tekanan akibat kenaikkan harga barang akhir-akhir ini. Tetapi, harapan tinggal harapan.



Namun penulis cuba melihat isu ini dari perspektif yang berbeza. Untuk jangkamasa panjang sebagai guru, penulis yakin dan percaya hadiah yang diberikan itu memberi peluang kepada penulis yang mempunyai tempoh perkhidmatan yang berbaki lebih 20 tahun. Begitu juga bagi warga pendidik yang secara keseluruhannya masih mempunyai baki perkhidmatan yang hampir sama.



Tidak dapat dinafikan, situasi ini tidak memberi kelebihan kepada guru-guru senior yang telah lama berkhidmat. Paling tidak pun mereka hanya merasa tempiasnya sahaja sementara menunggu waktu pencen. Ia hanya memberi keuntungan kepada guru junior. Inilah adat orang berjuang. Kemanisannya hanya akan dirasai oleh generasi baru. Lihat saja contoh kemerdekaan. Mereka yang berjuang menuntut kemerdekaan hanya menikmati sedikit kemanisan kemerdekaan. Selebihnya dinikmati oleh generasi mendatang. Namun, penulis percaya nikmat kemenangan itu sudah cukup bagi mereka. Malah ia melebihi segala-galanya, mungkin.



Berlapang dadalah, mungkin ganjaran yang diterima bukan dalam bentuk ini. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.



Kepada guru-guru baru yang merasakan tidak ada pembelaan untuk gred mereka, apa yang anda perlukan ialah kesabaran. Waktu anda akan tiba. Janganlah merungut tidak tentu pasal sedangkan perkhidmtan baru setahun jagung. Anda pasti akan menikmatinya - dengan berkat usaha yang gigih.



Perjuangan tidak akan terhenti di sini. Berjuanglah menuntut hak kita. Jangan pula kerana isu ini nanti anak didik kita yang menjadi mangsa dek kerana terbawa-bawa kemarahan selepas 16 Mei 2011. Berjuang pula untuk 16 Mei 2012.





shukor

2240

18 Mei 2011

Thursday, April 21, 2011

Mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur




seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.

Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.

Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang...

L.I.F.E ( kehidupan )

Asalamualaikum kepada semua blogers, sudah lama ana tidak mengupdate blog ini kerana sibuk dalam kehidupan seharian. so hari ini ana ingin mamaparkan tentang Kehidupan (life).



Cuba lihat Petikan Terjemahan Ayat-Ayat Al-Quran di bawah ini.

Dan cuba renungkan.


Maka bersabarlah (wahai Muhammad terhadap ejekan golongan yang kafir itu), dengan cara
kesabaran yang sebaik-baiknya.

Sebenarnya mereka memandang azab itu jauh (daripada berlaku),

Sedang Kami memandangnya dekat, (tetap akan berlaku), [70:5-7]


Allah bertanya lagi (kepada mereka yang kafir itu): "Berapa tahun lamanya kamu tinggal di bumi?"

Mereka menjawab: "Kami tinggal (di dunia) selama sehari atau sebahagian dari sehari; maka bertanyalah kepada golongan (malaikat) yang menjaga urusan menghitung

Allah berfirman: "Kamu tidak tinggal (di dunia) melainkan sedikit masa sahaja, kalau kamu dahulu mengetahui hal ini (tentulah kamu bersiap sedia). [23:112-114]

Sebenarnya hidup kita ini amat singkat.

Dan sasaran kita adalah Akhirat.Dunia ini tidak lain tidak bukan hanyalah Permainan.

Ianya satu Ujian.Hanya orang yang sabar,beriman,dan berakal sahaja yang mampu mengharungi Ujian ini dan berjaya kelak di Akhirat (dengan rahmat Allah SWT).

"Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW bersabda : "Dunia ini ibarat penjara bagi orang Mukmin dan Jannah bagi Orang Kafir". [Hadis Riwayat Muslim]


Tapi,kita terperdaya.Dan terpersona dengan dunia yang berada di sekeliling kita.Sehingga lupa kepada Akhirat.

Allah SWT Maha Adil dan Maha Penyayang.

Dia tidak pernah menzalimi hamba-hamba-Nya.

Kita sahajalah yang sering menzalimi diri kita.

Allah SWT telah memberikan peringatan kepada manusia tentang perkara ini (Akhirat) melalui Rasul-Rasul-Nya.

Tapi,kita mengabaikan peringatan yang diberikan kepada kita.

(Ingatlah) bahawa kehidupan dunia (yang tidak berdasarkan iman dan taqwa) hanyalah ibarat permainan dan hiburan; dan jika kamu beriman serta bertaqwa, Allah akan memberikan kamu pahala amal kamu, dan Ia tidak meminta kepada kamu harta benda kamu (melainkan untuk memberikan kamu barang yang lebih baik daripadanya). [47:36]

kita haruslah sedar bahawasanya kehidupan di dunia ini hanya sementara sahaja.








Monday, March 21, 2011

Video seks pemimpin pembangkang didedah



KUALA LUMPUR 21 Mac - Satu rakaman video aksi seks seorang lelaki yang didakwa pemimpin pembangkang dengan seorang pelacur dipercayai dari China di sebuah hotel di ibu kota didedahkan kepada pihak media hari ini.

Rakaman video hitam putih itu dimiliki dan didedahkan oleh satu kumpulan yang enggan dikenali dan diketuai oleh seorang yang hanya mahu dikenali sebagai 'Datuk T'.

Menerusi video bertarikh 21 Februari lalu, aksi hubungan seks ahli Parlimen itu berlangsung selama kira-kira 19 minit iaitu bermula pukul 10.23 malam dan berakhir pada pukul 10.42 malam berdasarkan kod masa dalam rakaman berkenaan.

Datuk T turut memiliki seutas jam tangan Omega yang dikatakan milik ahli politik itu yang didakwa diambil oleh wanita berkenaan semasa mengadakan hubungan seks pada tarikh tersebut dan menunjukkannya kepada wakil media sebagai bukti.

Menurut Datuk T, rakaman itu diperoleh apabila beliau diarahkan oleh ahli politik tersebut supaya mengambil jam tangan berkenaan.

"Saya diminta mencari jam itu di bilik hotel tetapi tidak menjumpainya. Ketika mencari di belakang laci meja solek saya terkejut apabila ternampak wayar berselirat.

"Saya cungkil laci yang berkunci itu dan mendapati ada empat kamera litar tertutup (CCTV) dan satu perakam tersembunyi di dalamnya," katanya.

Datuk T menambah, beliau mahu pemimpin pembangkang itu bersara daripada politik sekiranya tidak mahu video tersebut disebarkan kepada umum.

Justeru, beliau akan menyerahkan satu salinan video tersebut kepada ahli Parlimen itu serta isterinya dalam masa terdekat supaya mereka sendiri boleh mengesahkan identiti individu yang dirakam melakukan hubungan seks dengan pelacur yang berusia 20-an itu.

"Jika beliau dan isteri tidak berundur daripada politik dalam masa tujuh hari selepas menerima salinan video tersebut, saya akan menyerahkannya kepada satu panel pertubuhan bukan kerajaan (NGO) serta ahli forensik bagi menentukan keaslian rakaman itu.

"Selepas itu baru satu dunia tahu siapa beliau dan mengapa saya melakukan semua ini? Saya sudah muak dengan segala pembohongan, cukuplah dan kini masyarakat awam perlu mengetahui perkara sebenar," tegasnya.

Bagaimanapun, Datuk T enggan menyerahkan salinan video tersebut kepada pihak media kerana khuatir ia akan disebarkan secara tidak bertanggungjawab.

Beliau juga tidak mengetahui pihak yang bertanggungjawab memasang CCTV berkenaan serta tujuan ia dipasang, namun percaya ia dilakukan oleh pihak pengurusan hotel kerana ahli politik tersebut dikenali ramai dan pernah terpalit dengan beberapa skandal seks sebelum ini.

sumber : Utusan Malaysia 22/3/2011

Thursday, March 17, 2011

gadis melampau menerima padah

Menurut majalah MANAR ISLAM, pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh dengan cara hidup masyarakat Barat menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke destinasi di wilayah Iskandariah. Malangnya walau pun tinggal dibumi yang terkenal dengan tradisi keislaman, pakaian gadis tersebut sangat menjolok mata...

Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patut disembunyikan bagi seorang perempuan dari pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya.Gadis itu dalam lingkungan 20 tahun. Di dalam bas itu ada seorang tua yang dipenuhi uban menegurnya. "Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang baik, yang sesuai dengan ketimuran dan adat serta agama Islam kamu, itu lebih baik daripada kamu berpakaian begini yang pastinya menjadi mangsa pandangan liar kaum lelaki...." nasihat orang tua itu. Namun, nasihat yang sangat bertetapan dengan tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan mengejek. "Siapalah kamu hai orang tua? Apakah di tangan kamu ada anak kunci syurga? Atau adakah kamu memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal berada di syurga atau neraka?" Setelah menghamburkan kata-kata yang sangat menghiris perasaan orang tua itu gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak cukup setakat itu, si gadis lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kepada orang tua tadi sambil melafazkan kata kata yang lebih dahsyat. "Ambil hanphone ku ini dan hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik di neraka jahannam untukku," katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa mengetahui bahawasanya dia sedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu biadab.

Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan dari si gadis manis. Sayang wajahnya yang ayu tidak sama dengan perilakunya yang buruk. Penumpang-penumpang yang lain turut terdiam ada yang menggelengkan kepala kebingungan. Semua yang di dalam bas tidak menghiraukan gadis yang masih muda i tu yang tidak menghormati hukum hakam itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerana khuatir dia akan akan menghina agama dengan lebih teruk lagi. Sepuluh minit kemudian bas pun tiba perhentian.

Gadis seksi bermulut celupar tersebut di dapati tertidur di muka pintu bas. Puas pemandu bas termasuk para penumpang yang lain mengejutkannya tapi gadis tersebut tidak sedarkan diri.... Tiba tiba orang tua tadi memeriksa nadi si gadis. Sedetik kemudian dia menggelengkan kepalanya. Gadis itu telah kembali menemui Tuhannya dalam keadaan yang tidak disangka. Para penumpang menjadi cemas dengan berita yang menggemparkan itu.

Dalam suasana kelam kabut itu, tiba tiba tubuh gadis itu terjatuh ke pinggir jalan. Orang ramai segera berkejar untuk menyelamatkan jenazah tersebut. Tapi sekali lagi mereka terkejut. Sesuatu yang aneh
menimpa jenazah yang terbujur kaku di jalan raya. Mayatnya menjadi hitam seolah olah dibakar api. Dua tiga orang yang cuba mengangkat mayat tersebut juga kehairanan kerana tangan mereka terasa panas dan hampir melecur sebaik saja menyentuh tubuh si mayat.

Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu. Begitulah kisah ngeri lagi menyayat hati yang menimpa gadis malang tersebut. Apakah hasratnya menempah sebuah bilik di neraka dimakbulkan Allah? Nauzubillah, sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa di atas segala sesuatu. Sangat baik kita jadikan ikhtibar dan pelajaran dengan kisah benar ini sebagai muslim sejati. Jangan sekali sekali kita mempertikaikan hukum Allah dan mahupun sunnah RasulNya saw dengan mempersendakan atau ejekan.

Kata kata seperti ajaran Islam tidak sesuai lagi dengan arus kemodenan dunia hari ini atau sembahyang tidak akan buat kita jadi kaya dan seumpamanya adalah kata kata yang sangat biadab dan menghina Allah, pencipta seluruh alam.... Ingatlah teman, kita boleh melupakan kematian, tetapi kematian tetap akan terjadi bagi kita. Hanya masanya saja yang akan mene ntukan bila kita akan kembali ke alam barzakh. Janganlah menjadi orang yang bodoh, siapakah orang yang bodohitu? Mereka itulah orang yang ingin melawan Tuhan Rabbul alamin. Apabila anda enggan melaksanakan suruhan Tuhan bererti anda ingin melawan arahan Tuhan. Sewaktu di sekolah anda tertakluk dengan undang-undang sekolah, dalam pekerjaan anda tertakluk dengan undang-undang yang di lakar oleh majikan anda, di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang-undang negara anda. Begitu taksub sekali anda terhadap undang-undang itu hingga terlalu prihatin takut kalau melanggar undang-undang itu. Apabila anda berpijak di bumi ini, anda juga tertakluk dengan undang-undang yang telah di gubal oleh yang menjadikan bumi ini.

Setiap Sultan ada taman larangannya, begitu juga Allah swt. Taman laranganNya adalah perkara-perkara yang telah diharamkan bagi hamba-hambaNya di muka bumi ini. Sama samalah kita memohon agar Allah sentiasa memberi kita petunjuk di atas jalan yan g benar dan kekuatan agar sentiasa dapat menjaga lidah kita.

Bermalam Di Katil Seorg Lelaki



Kisah berlaku waktu satu rombongan guru pelatih membuat rombongan ke tempat bersejarah. Bila sampai ke tempat yang dituju para guru pelatih mendapati tempat tersebut merupakan satu yang tidak pernah dikunjung oleh sesiapa…lengang, sepi!

Maka guru pelatih bermula turun untuk melihat kesan sejarah yang ada di tempat tersebut. Pada permulaan, mereka berkumpul bersama melihat kesan sejarah yang ada. Lebih kurang sejam selepas itu mereka berpecah menuju ke tempat sejarah yang mereka sukai.

Nak jadi cerita, seorang guru pelatih perempuan yang begitu tekun mencatit dan mengarang maklumat yang ada pada kesan sejarah tersebut, tanpa disedar,dah tertinggal.

Yang trainer pulak ingat semua cikgu-cikgu dah ada dalam bas, so mereka bertolak untuk balik.

Cikgu pelatih yang tertinggal tu mula gabra…menjerit sekuat hati, cemas giler panggil kawan-kawan dia dan pelatih yang lain. Tapi hampa.

So dia tekad berjalan nak keluar dari tempat berkenaan menuju ke kampung berdekatan. Sejam berjalan tetapi masih tidak menjumpai sesiapa. Startlah letih dan menangis panggil mak ayah.

Pusing pusing nampak satu pondok kecik berdekatan dengan tempat tu. so dia pegi ketuk pintu. Keluar seorang pemuda anggaran umur linkungan lewat 20an dan bertanya: siapa kamu? Jawablah cikgu tadi yang dia tertinggal bas rombongan, dan tak tahu nak pulang.


Berkatalah lelaki tadi bahawa tempat yang ingin ditujunya berletak di selatan dan tempat mereka berada di utara, dan tempat tu memang tak didiami sesiapa. Maka menangislah cikgu tadi bagai orang hilang akal…

Disebabkan kesian, lelaki tu menyuruh cikgu tadi bermalam dipondok dia je sementara tunggu subuh untuk di hantar pulang.

Cikgu tu disuruh tidur atas katil lelaki tersebut manakala lelaki itu tidur atas lantai berhamparkan kain je dan ambil sehelai kain lain digantung sebagai pengadang tempat tidur antara dia dan cikgu tu.

Lelaki tadi duduk dipenjuru pondok dan membaca buku. Yang cikgu tu tutup seluruh badan dia ngan kain gebar menahan menangis dek takut dan tak henti matanya mengawasi lelaki misteri tu.

Tiba-tiba lelaki tu tutup buku dan pergi kat lilin yang menyala dan membakar jarinya satu persatu.

Cikgu tadi apalagi, bertambah kecut perut takut kerana berfikir bahawa lelaki tersebut mengamalkan ilmu songsang.. mengeletar giler maut… Maka kedua-duanya tidak tidur sehingga pagi…

Bila menjelang pagi lelaki tersebut menghantar cikgu tadi ketempat asalnya.

Bila dah sampai rumah, cikgu tadi pun menceritakan apa yang terjadi kat mak bapak dia. Bapak cikgu tu dengan seribu satu persoalan mengesyaki sesuatu berlaku, sebab tengok anak dia nampak sakit, pucat lesi dan takut amatlah sangat.

Si bapa pun pergi ke tempat yang dimaksudkan anaknya tu. Menyamar sebagai pemburu yang tersesat dan bertanya tempat tuju. Dalam hati si bapa tadi hairan tengok jari jari tangan lelaki tadi berbalut dan bertanya kenapa…

So lelaki tu pun cerita bahawa dua malam lepas datang seorang perempuan cantik elok paras rupa untuk tumpang bermalam dipondok beliau. Dan sudah tentu pada ketika itu syaitan iblis sudah berada bersama mereka. Disebabkan takut terjadinya perkara yang tidak diingini berlaku, beliau membakar jarinya satu persatu supaya dapat menghindarkan diri dari berfikir memperkosa perempuan tersebut.

Mendengar penerangan lelaki tersebut si bapa mempelawa lelaki berbalut jari itu datang kerumahnya dan berhajat mengahwinkan anaknya kepada lelaki tersebut.., tanpa pengetahuan lelaki tu yang bahawasanya perempuan yang akan dikahwininya adalah perempuan yang menumpang tidur di katil nya 2 malam yang sudah…

MORAL CERITA :

Apabila kita nak lakukan dosa, cubalah kita letakkan tangan kita di atas api. Jika kita mampu menahan kepedihan api tanpa rasa sakit, lakukan dosa tersebut TETAPI jika kita tak mampu.

Ingatlah bahawasanya api di dunia ini telah di hilangkan bisa neraka selama beribu2 tahun baru diletak di dunia ni, dan cuba kita bayang dan rasakan kepedihan api sebenarnya iaitu Api Neraka..

Friday, March 11, 2011

2011 FIA Formula One World Championship Race Calendar

01 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX (Melbourne) 25 - 27 Mar
02 2011 FORMULA 1 PETRONAS MALAYSIA GRAND PRIX (Kuala Lumpur) 08 - 10 Apr
03 2011 FORMULA 1 UBS CHINESE GRAND PRIX (Shanghai) * 15 - 17 Apr
04 2011 FORMULA 1 TURKISH GRAND PRIX (Istanbul) 06 - 08 May
05 FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPAÑA 2011 (Catalunya) 20 - 22 May
06 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO 2011 (Monte Carlo) 26 - 29 May
07 FORMULA 1 GRAND PRIX DU CANADA 2011 (Montreal) 10 - 12 Jun
08 2011 FORMULA 1 GRAND PRIX OF EUROPE (Valencia) 24 - 26 Jun
09 2011 FORMULA 1 SANTANDER BRITISH GRAND PRIX (Silverstone) 08 - 10 Jul
10 FORMULA 1 GROSSER PREIS SANTANDER VON DEUTSCHLAND 2011 (Nürburgring) 22 - 24 Jul
11 FORMULA 1 ENI MAGYAR NAGYDÍJ 2011 (Budapest) 29 - 31 Jul
12 2011 FORMULA 1 BELGIAN GRAND PRIX (Spa-Francorchamps) 26 - 28 Aug
13 FORMULA 1 GRAN PREMIO SANTANDER D'ITALIA 2011 (Monza) 09 - 11 Sep
14 2011 FORMULA 1 SINGTEL SINGAPORE GRAND PRIX (Singapore) 23 - 25 Sep
15 2011 FORMULA 1 JAPANESE GRAND PRIX (Suzuka) 07 - 09 Oct
16 2011 FORMULA 1 KOREAN GRAND PRIX (Yeongam) 14 - 16 Oct
17 2011 FORMULA 1 GRAND PRIX OF INDIA (New Delhi) * 28 - 30 Oct
18 2011 FORMULA 1 ETIHAD AIRWAYS ABU DHABI GRAND PRIX 11 - 13 Nov
19 FORMULA 1 GRANDE PRÊMIO DO BRASIL 2011 (Sao Paulo) 25 - 27 Nov

Jepun dilanda gempa bumi 8.9 magnitud



TOKYO: Jepun dilanda gempa bumi berukuran 8.9 magnitud di timur laut negara itu dan menyebabkan tsunami setinggi empat meter yang menghanyutkan kereta dan meruntuhkan bangunan di sepanjang perairan dekat pusat gempa.

Terdapat laporan kecederaan akibat daripada kejadian berkenaan di Tokyo.
Di beberapa tempat sepanjang peairan Jepun, rakaman televisyen menunjukkan kerosakan teruk akibat tsunami, dengan puluhan kereta, bot dan bangunan dihanyutkan air.
Sebuah kapal besar dihanyutkan tsunami yang merempuhnya ke arah tembok penahan di bandar Kesennuma, wilayah Miyagi, kata stesen ootage on public broadcaster NHK.

Pegawai sedang menilai jumlah kerosakan, kecederaan dan kematian akibat daripada gempa bumi tetapi tiada maklumat diperoleh setakat ini.

Gempa bumi itu berlaku pada jam 2.46 petang dan diikuti siri gegaran kuat termasuk 7.4 magnitud kira-kira 30 minit selepas itu. - Reuters

Malaysian leading the Formula 1 sport.

Wednesday, February 9, 2011

RM6b beli kapal TLDM rasional

Kos dibelanja Malaysia tak boleh disamakan dengan AS, New Zealand

KUALA LUMPUR: Peruntukan RM6 bilion bagi membeli enam unit kapal peronda generasi kedua (SGPV-LCS) bagi kegunaan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) disifatkan sebagai rasional dalam usaha meningkatkan keupayaan ketumbukan itu.

Panglima TLDM, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar, berkata pembelian kelengkapan dan peralatan baru itu juga menepati keperluan semasa, khususnya dalam keadaan tugas melindungi kedaulatan perairan negara yang semakin mencabar.
“Belanja RM6 bilion itu munasabah kerana ia bukan saja merangkumi kos pembinaan setiap unit kapal berkenaan, malah turut mengambil kira kos pemasangan sistem persenjataan, teknologi radar dan peralatan lain berkaitan.
“Jadi, tidak wajar membandingkan jumlah perbelanjaan itu dengan kos dikeluarkan negara lain untuk membeli kapal. Amerika Syarikat, New Zealand, Perancis dan Australia mempunyai kepakaran sendiri dalam membina peralatan ketenteraan, termasuk kapal peronda berbanding kita,” katanya kepada pemberita, di sini semalam.

Beliau berkata bagi menyangkal dakwaan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua dalam blognya berhubung kos dibelanjakan kerajaan untuk membeli enam SGPV-LCS adalah 870 peratus mahal dari negara lain.

Beliau mendakwa peruntukan RM6 bilion itu amat tidak munasabah berbanding perbelanjaan dikeluarkan negara seperti Amerika Syarikat, Ireland, Jerman dan Israel.

Ahli Parlimen DAP itu mendakwa pembelian kapal peronda pesisir pantai (OPV) oleh Tentera Laut Diraja New Zealand tahun lalu hanya bernilai NZ$90 juta (RM210 juta) setiap satu.
Kapal Roisin Class buatan Ireland dikatakan hanya bernilai AS$34 juta (RM103 juta); Super Vita dari Greek bernilai AS$108 juta (RM329 juta); Type 130 dari Jerman (AS$188 juta atau RM572 juta), manakala Saar V dari Israel bernilai AS$260 juta atau RM791 juta.

Abdul Aziz berkata, kos dinyatakan ahli pembangkang itu tak tepat kerana ia tidak merangkumi semua kos pembinaan dan pemasangan pelbagai peralatan diperlukan dalam sesebuah kapal peronda atau kapal perang.

“Perbandingan harga juga tidak munasabah kerana kos dibelanjakan negara terbabit bukan pada kadar terbaru,” katanya.

Sumber Berita Harian : 10/02/2011

Friday, January 21, 2011

Sign me up, Fergie! United veteran Giggs wants fresh contract at Old Trafford



Ryan Giggs has confirmed he intends to extend his Manchester United career into another season.

The 37-year-old has been playing on season-long contracts for a number of years, with a decision generally taken in the spring about whether he wants to carry on.

Giggs has been linked with a move to New York Cosmos following the appointment of former team-mate Eric Cantona.

But the veteran Welshman has now revealed his desire to continue his stellar career into 2012.

'I am quite happy still playing at the moment and enjoying my football as much as ever,' he said.

'I said if I was still enjoying myself and still getting picked I would carry on. 'We will sit down and talk but I am really looking forward to playing next year.'

o timescale has been put on the talks. But the evidence of recent seasons suggests discussions between Ferguson and chief executive David Gill with the player, who made his 600th league appearance for Manchester United in last weekend's game at Tottenham, will be concluded swiftly.

'I don't know when it will be sorted out,' said Giggs. 'We have been quite relaxed about it over the years but it is usually done and dusted quite quickly.'

Giggs is bidding to win a record 12th league title this season to go alongside his two European Cups and the countless other trophies on his mantle piece.

All of this has been achieved under Ferguson. And although their relationship has changed down the years, the mutual respect is obvious.

'It is good to hear praise from the manager,' said Giggs. 'He would be the first one to tell me if I was not playing well or my form wasn't good.

'We talk a lot more and we are a lot more honest with each other. 'He tells me when I am not going to play and gives me a little bit more notice now.

'It is a great relationship and one that has been a big part of why I am still playing.'

Not that Giggs necessarily needs anyone to tell him when his performances have not been up to scratch.

'When I was younger you are probably not as honest with myself as I am now,' he said. 'I am experienced enough to know whether I have played well or not.'

Ferguson confirmed the decision to extend Giggs' contract had already been taken, and raised the possibility his star winger could carry on beyond that.

'I spoke to Ryan a few days ago. He is happy to have another year and that is good news,' he told MUTV.

'You can see his fitness. It is incredible. 'He could do another year, who knows, another two years, because his fitness is so good. I never expected him to be here so long but as the years went on there were improvements in terms of sports science and fitness, and Ryan is very much into yoga too.

'That gives you a better chance of course. But Ryan has also been prepared to make sacrifices and be a really good professional.'

Read more: http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-1349205/Ryan-Giggs-keen-sign-new-deal-Manchester-United.html#ixzz1BfhPL2OR

Jadual Game EPL 22 - 2 februari 2011




SAT 22-Jan 20:40 Wolverhampton Wanderers vs. Liverpool
SAT 22-Jan 22:55 Manchester United vs. Birmingham City
SUN 23-Jan 01:30 Fulham vs. Stoke City (Delay)
TUE 25-Jan 03:54 Bolton Wanderers vs. Chelsea
WED 02-Feb 03:54 Manchester United vs. Aston Villa
...WED 02-Feb 06:00 West Bromwich Albion vs. Wigan Athletic (Delay)
ESPN Match Fixtures (Channel 812)

Thursday, January 20, 2011

Lot kedai Bazar Tok Guru mahal



PAS mungkir janji jual harga RM40,000

KOTA BHARU: Kerajaan PAS Kelantan yang pernah dikritik kerana menanggung kerugian RM50 juta selepas membina bangunan Bazar Tok Guru, di sini, kini mahu menjual setiap lot kedai dengan harga RM90,000 sehingga menimbulkan ketidakpuasan hati 415 peniaga.
Peniaga Pasar Besar Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) dan Arked UDA menganggap kerajaan negeri mungkir janji apabila sebelum ini mereka dijanjikan dengan harga RM40,000 setiap lot dan keluasan 3.04 x 3.65 meter persegi tetapi kini harganya naik sekali ganda serta keluasan yang disediakan adalah 1.82 x 2.4 meter persegi.
Berikutan itu, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed, yang memandang serius perkara berkenaan akan mengutus surat kepada Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat dalam masa terdekat bagi menyelesaikan masalah berkenaan.

Mustapa berkata, masalah itu amat serius kerana kebanyakan peniaga terbabit tidak berkemampuan untuk memiliki lot terlalu mahal sehingga menyamai harga sebuah lot kedai di Kuala Lumpur.

“Senario ini menunjukkan kerajaan PAS Kelantan gagal mengotakan janjinya sebagaimana diucapkan Menteri Besarnya pada pilihan raya umum lalu, sekali gus menunjukkan mereka sudah mula hendak menindas rakyat negeri ini,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri memberitahu pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan peniaga terbabit di sini, semalam. Hadir sama Setiausaha Politik Perdana Menteri yang juga Ketua UMNO bahagian Kota Bharu, Datuk Mohd Fatmi Che Salleh.
Pada 15 Januari 2010, pembinaan Bazar Tok Guru itu menimbulkan kontroversi apabila kerajaan PAS Kelantan dilaporkan menanggung kerugian dianggarkan kira-kira RM50 juta apabila terpaksa menebus balik bangunan itu daripada pemaju swasta yang terbabit dalam pembinaan bazar itu.

Ketika itu, Nik Aziz memberi jaminan bahawa lot di bazar itu akan dijual dalam lingkungan harga RM40,000 namun, sebaliknya berlaku, apabila dikenakan dengan harga antara RM80,000 sehingga RM90,000.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Peniaga Arked Huda, Borhan Mohamad Nor, berkata pihaknya tidak akan berpindah ke bazar itu selagi isu berkaitan tidak dapat diselesaikan sebagaimana dijanjikan sebelum ini.

Pengerusi Pasar Besar Arked MPKB, Ab Salim Ahmad, pula berkata semua peniaga percaya dengan janji Nik Aziz sebelum ini, namun akhirnya kecewa apabila diperlakukan sedemikian.

"Kami sudah berjumpa dengan Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, namun hanya diberikan janji saja, mungkin ada sesuatu yang hendak disembunyikan," katanya.

Berita harian (21/01/2011)

Sesi Sukan ( I'm no bench-warmer! New United keeper Lindegaard warns rivals he wants No 1 jersey sooner rather than later Read more: http://www.daily



New Manchester United goalkeeper Anders Lindegaard insists he is not at Old Trafford just to warm the bench.

Lindegaard is intent on replacing Edwin Van der Sar in the long term should the Dutchman retire in the summer as Sir Alex Ferguson has suggested.

There is speculation United are keen to bring in a top-class goalkeeper but the Dane, who previously played for Aalesund, told the Manchester Evening News: 'I want to be the best.
Handy Andy: New United keeper Lindegaard wants first-team action

Handy Andy: United goalkeeper Lindegaard wants first-team action

'I want to be first choice. I am not here because I want to be on the bench. I am not thinking about Edwin's situation. I only focus on things I can do something about and that is me.

'Being number one at United is a goal far out on the horizon. It is not something I think about when I go to sleep at night.

'The only thing I think about then is tomorrow's training. But it is always there on the horizon that reminds you of where you want to go and what you want to be.'

Read more: http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-1348958/Manchester-Uniteds-Anders-Lindegaard-warns-rivals-wants-No-1-jersey.html#ixzz1BdqqZgs7

Pemilihan anak jati Labis direstui penduduk

LABIS: Penduduk sekitar Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, yakin calon Barisan Nasional (BN), Mohd Azahar Ibrahim (kanan), mampu mengikut jejak langkah arwah bapanya, Ibrahim Daud, yang banyak berjasa kepada masyarakat ketika berkhidmat sebagai ADUN Tenang sebelum ini.

Beberapa penduduk dalam DUN Tenang yang ditemui, menyifatkan pemilihan Mohd Azahar sebagai calon BN adalah tepat dan bakal memberi manfaat kepada mereka, berikutan pengalaman luasnya sebagai penjawat awam yang banyak mendampingi dan membantu rakyat selama ini.
Peniaga, Abas Abdul Rahman, 62, berkata pemilihan Mohd Azahar sebagai bakal calon BN adalah kejutan manis bagi penduduk di sini.
"Mohd Azahar bukanlah asing bagi penduduk Tenang, arwah bapanya ketika menjadi ADUN adalah antara pemimpin UMNO paling dikenali dan disayangi penduduk.

"Walaupun tidak mengenalinya secara peribadi, saya percaya beliau mewarisi sifat merendah diri dan senang bergaul seperti bapanya yang bukan saja tidak kekok bersama masyarakat, malah senang didekati," katanya kepada Berita Harian, di sini, semalam.

Suri rumah, Nottiarah Ali, 50, berkata pemilihan bekas Penolong Pentadbir Tanah yang pernah berkhidmat di Kluang, Segamat dan Rengit itu sebagai calon BN adalah ibarat sireh pulang ke gagang apatah lagi beliau sememangnya anak jati Labis.

"Pemilihan Mohd Azahar adalah tepat berikutan beliau bukan saja boleh menggunakan pengalamannya sebagai penjawat awam untuk membangunkan DUN Tenang, malah beliau lebih memahami kehendak dan suara hati masyarakat setempat kerana dilahirkan, dibesarkan serta bersekolah di sini,” katanya.
Sementara itu, Datin Seri Noraini Yaakop, 35, yang juga balu kepada bekas ADUN Tenang, Datuk Sulaiman Taha, ketika ditemui berkata, sebagai anak jati Tenang, keluarganya akan memberi sokongan penuh terhadap Mohd Azahar yang akan bertanding menentang calon PAS, Normala Sudirman, 38.

"Mohd Azahar bukanlah orang asing dalam UMNO bahagian Labis dan masyarakat di sini memang mengenalinya sebagai anak muda yang sederhana, cukup disenangi dan berbudi pekerti,” katanya.

berita harian (21/01/2011)

Thursday, January 6, 2011

Lambakan drama negara jiran ...

Pada era awal 80-an, industri seni meriah dengan karya tempatan. Tidak hanya industri muzik, malah filem dan drama banyak mendominasi stesen TV tempatan. Persaingan di antara pengarah dan penerbit bagaikan memberi ruang dan peluang mereka menunjukkan kelebihan masing-masing.

Namun, dalam tempoh dua dekad ini, drama-drama luar mula mendapat tempat dan semakin rancak disiarkan. Daripada siri kartun, hingga drama Jepun, slot TV tempatan mula dikuasai siri-siri telenovela dari Amerika Latin, Korea, dan yang terkini, Sinetron dari Indonesia.

Apabila bercerita mengenai lambakan drama Indonesia atau nama sisinya sinetron, pasti ramai yang menggeleng kepala tanda tidak mahu terus menerus dijamu dengan santapan sebegini. Slot yang ditayangkan pada waktu puncak ini membuatkan penggiat seni tempatan rasa tersepit di negara sendiri.

Diajukan pertanyaan sampai bila sinetron ini mahu dipertontonkan, pihak stesen TV dengan mudah memberikan tagline ia ‘pilihan suka ramai’. Apa lagi mahu diterjemahkan?

Habis punah harapan penggiat seni tempatan yang tidak henti-henti mengerah keringat menghasilkan drama-drama yang dirasakan bermutu untuk disajikan kepada penonton. Setelah naskhah siap dan dihantar ke syarikat penerbitan TV, menunggu dan terus menunggu, akhirnya tiada slot yang sesuai untuk mereka. Semuanya disapu oleh sinetron ini.

Namun jika diperhatikan, pihak RTM sudah berjaya mengurangkan malah tidak lagi kelihatan sepanjang tempoh dua bulan ini sinetron di saluran TV1 dan TV2. Hanya stesen radio swasta serta saluran berbayar yang asik menayangkan tanpa mempedulikan rasa muak di kalangan penonton.

Tidak juga dinafikan, ada sinetron yang berjaya mendidik masyarakat dengan nilai murni serta penyampaian nasihat agama kepada umum, tetapi tidak adakah naskhah anak tempatan yang wajar diangkat untuk dijadikan sebagai panduan kepada penonton?

Apa pula pandangan mereka penerbit drama dan juga pengarah apabila mereka seolah-olah di anak tiri oleh stesen TV di negara sendiri?

Wednesday, January 5, 2011

Istana dedah kedudukan sebenar pelantikan Khusrin



# Majlis angkat sumpah taat setia tetap diadakan esok
# Pelantikan mengikut prosedur
# Kenyataan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kurang tepat
# Kenyataan ADUN Seri Muda, Shuhaimi Shafiei keterlaluan
# Cadangan pindaan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri mesti dapat perkenan baginda

Istana tetap iktiraf Mohd Khusrin

SHAH ALAM: Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah semalam menjelaskan kedudukan sebenar dan pelbagai perkara yang dibangkitkan beberapa pihak berhubung isu pelantikan Setiausaha Kerajaan Selangor yang baru, Datuk Mohd Khusrin Munawi.

Penjelasan itu dibuat baginda dalam kenyataan yang dikeluarkan Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani. Berikut kenyataan penuh Mohamad Munir.
“Majlis angkat sumpah taat setia kepada Duli Yang Maha Mulia (DYMM) Sultan Selangor yang akan diadakan pada Khamis, 6 Januari 2011 di Istana Bukit Kayangan akan tetap diteruskan. Ini adalah kerana sepengetahuan DYMM Sultan Selangor, Setiausaha Kerajaan Selangor yang baru Datuk Mohd Khusrin Munawi dilantik mengikut prosedur yang ditetapkan dan selaras dengan Peruntukan Fasal (1) dan 2(a) Perkara 52 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959.

Pada majlis berkenaan akan diadakan upacara pengurniaan Darjah Kebesaran Selangor kepada Raja Muda Selangor sempena ulang tahun Hari Keputeraan yang ke-65 DYMM Sultan Selangor kerana ketika Istiadat Pengurniaan Darjah Kebesaran kepada penerima sempena ulang tahun baginda pada 11 Disember 2010, Raja Muda Selangor berada di luar negara.

Selain daripada itu, pada majlis berkenaan juga akan diadakan upacara angkat sumpah taat setia penjawat awam Setiausaha Kerajaan Selangor dan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor, pelantikan dan angkat sumpah Ahli Dewan Diraja Selangor, pelantikan dan angkat sumpah Jaksa Pendamai Selangor, pelantikan ahli Majlis Agama Islam Selangor dan pelantikan Ketua Pendaftar Mahkamah Rayuan Syariah Selangor. Semua upacara diadakan pada satu masa adalah untuk menjimatkan masa dan kewangan.

Majlis itu bukanlah merupakan pelantikan Setiausaha Kerajaan Selangor yang baru tetapi adalah majlis angkat sumpah taat setia Setiausaha Kerajaan Selangor kepada DYMM Sultan Selangor dan untuk berkhidmat dengan taat, setia dan jujur kepada negeri Selangor.

Berikutan pelantikan Setiausaha kerajaan Selangor yang baru, selaras dengan peruntukan Fasal (3) dan (4) Perkara 52 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959, Setiausaha Kerajaan Selangor yang baru hendaklah mempunyai hak untuk mengambil bahagian dalam prosiding Majlis Mesyuarat Kerajaan dan Dewan Negeri setelah mengangkat dan menandatangani Sumpah Simpan Rahsia di hadapan Menteri Besar.

Berkenaan dengan tulisan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Muda, Shuhaimi Shafiei pada 30 Disember 2010 yang disiarkan di dalam laman blog beliau. Dimaklumkan bahawa pelantikan Setiausaha Kerajaan Selangor tidak tertakluk kepada peruntukan Fasal (1) dan (1A) perkara 55 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 sebagaimana yang dinyatakan oleh beliau kerana baginda hanya memberikan perkenan dan tidak menjalankan fungsi dan kuasa baginda di bawah Undang-Undang Tubuh. Perkenan baginda tidak tertakluk kepada peruntukan Fasal (1) dan (1A) Perkara 55 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 Perkara 55(1)(1A).

Oleh itu, sindiran beliau yang menyatakan DYMM Sultan Selangor seolah-olah sebagai `beraja di mata, bersultan di hati' adalah amat keterlaluan dan boleh mengelirukan rakyat. Kenyataan beliau yang sedemikian boleh dianggap sebagai cuba memberi amaran kepada DYMM Sultan Selangor dan cuba mempengaruhi rakyat untuk membenci baginda.

Mengulas mengenai artikel pada 29 Disember 2010 di dalam akhbar Sinar Harian mengenai `Pelantikan SUK Tidak Semestinya dibuat SPA' oleh ADUN Kampung Tunku, Lau Weng San yang menyatakan pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri (SPAN). Walaupun terdapat SPAN di negeri lain yang boleh melantik Setiausaha Kerajaan, tetapi di Selangor kuasa pelantikan itu adalah dijalankan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) selaras dengan peruntukan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959.

Mengulas mengenai kenyataan akhbar Menteri Besar pada 3 Januari 2011 yang menyatakan DYMM Sultan Selangor berpandangan bahawa baginda tidak mempunyai kuasa untuk menerima atau menolak calon yang dicadangkan oleh SPA adalah kurang tepat.

Apa yang sebenarnya berlaku, nama calon untuk jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri telah disembahkan kepada baginda oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang menjalankan kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Persekutuan selaras dengan kedudukan baginda sebagai Ketua Eksekutif negeri Selangor. Baginda memberi perkenan kepada salah satu calon yang dicadangkan. Selepas itu, calon berkenaan dipersetujui oleh Suruhanjaya Pekhidmatan Awam Persekutuan melalui surat yang dikeluarkan oleh JPA dan melantik mengikut peruntukan Fasal (1) dan 2(a) Perkara 52 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959. Perkara ini telah menjadi amalan (convention) di negeri Selangor.

Mengenai cadangan Menteri Besar untuk berbincang dengan JPA atau SPA, DYMM Sultan Selangor sebenarnya telah menitahkan sepatutnya Menteri Besar mengadakan perbincangan pemilihan calon ini sebelum calon disembahkan oleh JPA atau SPA kepada baginda dan bukannya berbincang selepas jawatan Setiausaha Kerajaan Selangor telah diperkenankan oleh baginda dan dilantik seterusnya diisi oleh calon yang berkenaan. Tindakan Menteri Besar untuk berbincang dan memilih calon lain dengan JPA atau SPA setelah calon dilantik adalah tindakan yang tidak wajar diambil kerana boleh menjatuhkan moral dan kredibiliti serta integriti calon yang telah dilantik dan juga boleh mewujudkan satu suasana yang tidak baik dalam perkhidmatan awam negeri Selangor.

Mengenai cadangan pindaan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 yang dikatakan akan dibuat oleh Kerajaan Selangor bagi mengembalikan kuasa pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri kepada DYMM Sultan Selangor, baginda menitahkan supaya cadangan pindaan itu dipersembahkan untuk mendapat perkenan baginda terlebih dulu.

sumber : berita harian 5/1/2011

Tuesday, January 4, 2011

Gorillaz "The Fall"



I ain't happy, I'm feeling glad
I got sunshine, in a bag
I'm useless,but not for long
The future is coming on
I ain't happy, I'm feeling glad
I got sunshine, in a bag
I'm useless, but not for long
The future is coming on
It's coming on
It's coming on
It's coming on

Yeah... Ha Ha!
Finally someone let me out of my cage
Now, time for me is nothing cos I'm counting no age
Nah I couldn't be there
Nah you shouldn't be scared
I'm good at repairs
And I'm under each snare
Intangible
Bet you didn't think so I command you to
Panoramic view
Look I'll make it all manageable
Pick and choose
Sit and lose
All you different crews
Chicks and dudes
Who you think is really kickin' tunes?
Picture you gettin' down in a picture tube
Like you lit the fuse
You think it's fictional
Mystical? Maybe
Spiritual
Hearable
What appears in you is a clearer view cos you're too crazy
Lifeless
To know the definition for what life is
Priceless
For you because I put you on the hype shit
You like it?
Gunsmokin' righteous with one token
Psychic among those
Possess you with one go

I ain't happy, I'm feeling glad
I got sunshine, in a bag
I'm useless,but not for long
The future is coming on
I ain't happy, I'm feeling glad
I got sunshine, in a bag
I'm useless, but not for long
The future is coming on
It's coming on
It's coming on
It's coming on

The essence the basics
Without it you make it
Allow me to make this
Child, like in nature
Rhythm
You have it or you don't that's a fallacy
I'm in them
Every sprouting tree
Every child apiece
Every cloud and sea
You see with your eyes
I see destruction and demise
Corruption in disguise
From this fuckin' enterprise
Now I'm sucking to your lies
Through Russ, though not his muscles but the percussion he provides
with me as a guide
But y'all can't see me now cos you don't see with your eye
You perceive with your mind
That's the inner
So I'ma stick around with Russ and be a mentor
Bust a few rhymes so mother fuckers
Remember where the thought is
I brought all this
So you can survive when law is lawless
Feelings, sensations that you thought were dead
No squealing, remember
(that it's all in your head)

I ain't happy, I'm feeling glad
I got sunshine, in a bag
I'm useless, but not for long
The future is coming on
I ain't happy, I'm feeling glad
I got sunshine, in a bag
I'm useless, but not for long
My future is coming on

Sunday, January 2, 2011

HUKUM SAMBUT TAHUN BARU MASEHI BAGI MEREKA YANG BERAGAMA ISLAM



Amat malang saudara-saudara kita di Palestin, dalam keadaan mereka dibunuh, disembelih, dicemar kehormatan dek tangan-tangan penjarah dan anjing-anjing neraka, Yahudi Laknatullah ‘alaihim ajma’in, saudara-saudara mereka di Malaysia dan lain-lain lagi sibuk menyambut perayaan yang membesarkan Tuhan selain Allah, membesarkan syariat selain syariat Islam, memuja ajaran kufur yang mengatakan Tuhan itu Tiga tapi satu satu tapi tiga.

Ya, saudara-saudara mereka pada malam ini akan menyambut Tahun Baru Masehi, perayaan yang padanya dizahirkan Syiar Agama Nasrani yang syirik yang dilaknat Allah s.w.t. Mereka melupakan saudara mereka yang ditindas, membiarkan mereka terkapai-kapai mencari pertolongan tetapi tidak diendahkan…Wang dan harta benda dibelanjakan untuk membesarkan ajaran Kristian sedangkan saudara se-Islam mereka memerlukannya untuk berjihad menjaga kesucian Baitul Maqdis, tempat Isra’ dan Mikraj Muhammad Rasulullah s.a.w.

Apakah Tahun Baru Masehi Itu?

Iaitulah sambutan keagamaan Kristian ‘alaihim laknatullah wa sukhtuh sebagaimana dinyatakan dalam Ensikolpedia Katolik :

For the Catholics in England Pius VI (19 March, 1777) established the following lists of feasts: Easter and Pentecost two days each, Christmas, New Year’s Day, Epiphany, Ascension, Corpus Christi, Annunciation, Assumption, Sts. Peter and Paul, St. George, and All Saints. [ http://www.newadvent.org/cathen/06021b.htm ]

Jelas daripada senarai perayaan kristian di atas menurut Gereja England, New Year’s Day adalah termasuk perayaan keagamaan.

Lebih daripada itu, tarikh 1 Januari sebagai tahun baru diakui sendiri oleh Kristian ianya berasal daripada agama Pagan atau Penyembah Berhala sebagai berikut :

Christian nations did not agree in the date of New Year’s Day. They were not opposed to 1 January as the beginning of the year, but rather to the pagan extravagances which accompanied it.

[ http://www.newadvent.org/cathen/11019a.htm ]

Apabila telah sabit akan hal ini maka diketahui secara daruri perayaan ini dilarang dalam Islam. Dalilnya adalah sebagai berikut :

Pertama : Firman Allah s.w.t dalam surah al-Furqan ayat 72 apabila Allah Taala menceritakan sifat-sifat orang mukmin sejati dinyatakan :


Maksudnya : “dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang tidak menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang, dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya Dengan cara membersihkan diri daripadanya”.

Menurut Ulama Tafsir, maksud al-Zur (Lihat tempat bergaris) adalah perayaan-perayaan orang kafir [Ibn Kasir, 6/130].

Jelas daripada ayat ini Allah melarang kaum muslimin menghadiri perayaan kaum muyrikin.

Kedua : Hadis Sahih daripada Rasulullah s.a.w :


Maksudnya : Daripada Anas bin Malik katanya : Adalah kaum Jahiliah mempunyai dua hari dalam setahun untuk mereka bermain-main (berseronok) maka apabila Nabi s.a.w tiba di Madinah baginda bersabda : “Adalah kamu mempunyai dua hari (dalam setahun) yang kamu berlibur (berseronok) padanya dan Allah telah menggantikan keduanya dengan dua hari yang lebih baik iaitu Hari Raya Fitri dan Adha”. [al-Nasai, Sahih].

Daripada hadis ini, Rasulullah menyatakan bahawa Allah telah memansukhkan dan melarang Umat baginda merayakan perayaan Jahiliah dan sebagai ganti Allah Taala syariatkan dua perayaan dalam setahun iaiti Eidul Fitri dan Eidul Adha. Kaum Jahiliah adalah Pagan yakni penyembah berhala, maka sesuailah hadis ini melarang perayaan 1 Januari yang merupakan perayaan Pagan.

Ketiga : Hadis Sahih al-Bukhari dan Muslim berikut, sabda Rasulullah s.a.w :


Maksudnya : “sesungguhnya bagi setiap kaum (agama) ada perayaannya dan hari ini (Eidul adha) adalah perayaan kita”.

Berkata Imam Ibn Hajar al-Asqalani r.h dalam mensyarahkan hadis ini :


Maksudnya : “Diambil daripada hadis ini ketetapan hukum dilarang melahirkan rasa gembira pada perayaan kaum musyrikin dan meniru mereka (dalam perayaan)”. [Fathul Bari, 3/371].

Syeikh al-Nasafi al-Hanafi r.h memberi fatwa bahawa sesiapa yang menghadiahkan sebiji telur kepada orang kafir pada hari perayaan mereka kerana memuliakan sambutan perayaan tersebut maka dia kafir. [Ibid].

Keempat : Ijmak Ulama

Imam Ibn al-Qayyim r.h menyatakan dalam kitab beliau, Ahkam Ahli Zimmah :


Maksudnya : “Tidak boleh (haram) kepada kaum muslimin menolong orang musyrik menzahirkan syiar agama mereka”. [Ahkam Ahli Zimmah, 156].

Lalu dia menyatakan lagi :


Maksudnya : “dan sebagaimana mereka (kafir) tidak boleh menzahirkan syiar perayaan mereka maka tidak boleh pula bagi kaum muslimin menolong dan membantu mereka (mengadakan perayaan dan menzahirkan syiar agama mereka) dan tidak boleh menghadirinya dengan sepakat ulama”. [Ibid].

Kata beliau lagi :


Maksudnya: “adapun memberi tahniah kepada syiar-syiar kafir yang khusus dengannya maka adalah haram dengan ittifaq(ijma’) seperti memberi tahniah pada perayaan-perayaan mereka dan puasa mereka seperti dikata: “ ‘Eid Mubarak”(“Selamat Hari Raya”) atau “Tahniah dengan perayaan ini” dan seumpamanya. Jika pengucapnya selamat daripada iktikad kufur maka ianya haram (jika tidak, maka hukumnya kufur juga), ini kerana ucapan ini samalah seperti kita memberi tahniah atasnya kerana sujud kepada salib bahkan perbuatan ini lebih dahsyat daripada seseorang memberi tahniah kepada seseorang kerana meminum arak, membunuh, berzina dan seumpamanya”. [Ahkam Ahli Zimmah, 162].

Ulama telah ijmak, memberi ucapan selamat hari raya pun diharamkan, apatah lagi menyertai dan menyambutnya.

Berkata Ulama Hanafiah :

Maksudnya : “dan menjadi kafir seseorang muslim dengan dia menyertai perayaan kaum Majusi dan mengikuti apa yang mereka perbuat pada hari itu, dan demikian juga kafir dia jika dia membeli sesuatu pada hari Nairuz yang tidak pernah dibelinya pada hari lain kerana memuliakan hari tersebut bukan kerana dia memakan atau minum pada hari itu, dan jadi kafir dia dengan memberi hadiah walaupun sebiji telur kepada kaum musyrikin pada perayaan mereka kerana memuliakan hari itu”. [Majmak al-Anhar, 2/513]

Ulama Malikiah menyatakan :


Maksudnya : “Yakni, berseronok dan bergembira (menyambut) pada perayaan Nairuz yakni awal Tahun Qibti menghalang daripada seseorang menjadi saksi (dalam mahkamah) kerana ia perbuatan orang-orang Jahiliah (Pagan) dan Nasrani”. [al-Syarhul Kabir, 4/181]

Jelas daripada kenyataan ini, menyambut perayaan kafir adalah dosa besar.

Berkata Abul Qasim Hibatullah al-Syafii :


Maksudnya : “dan tidak boleh bagi muslimin menghadiri perayaan mereka (musyrikin) kerana mereka itu melakukan munkar dan dosa”. [Ahkam Ahli Zimmah,156]

Dalam al-Majmuk dinyatakan :


Maksudnya : “dan dilarang mereka itu (Ahli Zimmah yakni orang kafir yang hidup sebagai warganeraga negara Islam) daripada menzahirkan arak, babi, membnyi loceng, mengeraskan bacaan Taurat dan Injil, menzahirkan salib dan perayaan mereka serta menguatkan suara ratapan mayat”. [19/412]

Ulama Hanabilah menyatakan :


Maksudnya : “dan haram menghadiri perayaan Yahudi dan Nasrani dan selain mereka daripada orang kafir”. [Kaysaful Qina', 3/131]

Daripada kenyataan para ulama mazhab yang empat ini, menunjukkan semua mazhab Ahli Sunnah wal Jamaah yang empat mengharamkan perayaan kafir sama ada menyertainya, memberi tahniah, atau membenarkan mereka mengadakan sambutan secara terbuka dalam negara Islam.

Kelima : Qaul Sahabat


Maksudnya : “Berkata Umar r.a : Janganlah kamu belajar lenggok bahasa ajam dan jangan masuk kepada orang musyrikin di tempat ibadat mereka pada perayaan mereka kerana kemurkaan Allah sedang turun kepada mereka”. [al-Baihaqi, Sahih].

Kesimpulan

Oleh itu, sabit dengan pasti bahawa Syariat Islam melarang umatnya daripada menyertai apa-apa perayaan agama lain termasuk antaranya sambutan Tahun Baru Masihi.

Usaha sesetengah mereka yang mendakwa pertubuhan dakwah atau pejuang Islam menyambut perayaan syirik ini dengan dakwaan menyampaikan dakwah Islam tidak ubah seperti Paul yang sanggup mengadaptasi akidah syirik masuk ke dalam ajaran Nabi Isa a.s dengan dakwaan menarik mereka mengikut agama Tauhid yang akhirnya menjadikan ajaran Nabi Isa a.s berubah menjadi agama syirik iaitu Nasrani.Nauzubillah min zalik.

Saturday, January 1, 2011



Not since United completed the last of their first hat-trick of championships a decade ago has any team finished top with so few points.

On that occasion, 80 proved enough to see off Arsenal by a 10-point margin.

In more recent years, 90 points has been the aim, United and Arsenal reaching that figure once each in the past decade, and Chelsea breaking through the barrier twice under Jose Mourinho.

Now, instead of the bar being raised, rungs are being whipped away from the bottom, not just by title contenders Manchester City and Tottenham, but progressive outfits such as Sunderland, Bolton and West Brom, whom United visit tomorrow.

All three have collected points from clubs expected to do far better, which is why Ferguson feels sights have to be trained somewhat lower this term.

"It won't be anywhere near 90 points this year," said Ferguson.

"It will probably be 82 or 83 to win it, which is seven or eight points lower than Chelsea or ourselves in our best years.

"That is not an indication of Chelsea or ourselves falling apart. It is an indication of how strong the league is."

So strong that Ferguson feels the current top five all have a claim on the trophy, labelling it "the dream league".

Too wise to get drawn into a reaction by an observation from former assistant Brian Kidd that the title is now United's to lose, Ferguson is broadening the challenge as wide as possible.

And that means there is no dismissal of Chelsea, who finally ended their winless streak against Bolton on Wednesday, and certainly not Tottenham, who are unbeaten in 10 matches in all competitions following their defeat at the Reebok Stadium on November 6.

"I have been very impressed with Tottenham over the last few weeks," he said.

"They seem to have risen to the challenge and now they have momentum.

"Even with 10 men against Newcastle the other day, they still played an attacking style. With the kind of players they have, Defoe, Lennon and Bale, there are opportunities on the counter-attack.

"They are not without a chance and Chelsea will get back in it as well. They will definitely be challengers for the league, so you could have a situation where five teams are involved going into the last month."

Crucially for United, they lead the way while still boasting matches in hand.

What clearly needs to be addressed though is a continuing lack of success away from home.

Another disappointing draw, this time at Birmingham, means United have still only won once on their travels this season, even though they registered three straight triumphs away from Old Trafford in the Champions League.

It is that knowledge, in addition to his side's performance at Manchester City, that leads Ferguson to conclude his side do not have a major problem.

"We have several tough top-of-the-table away games - Liverpool, Tottenham, Chelsea, Arsenal," said Ferguson.

"But those four games are maybe the type that will surprise people about us. It won't be a big worry for me to go to these grounds simply because the big-game situation is what we are OK at.

"You realise the concentration level has to be better, as it was when we went to Manchester City."

Victory at the Hawthorns would be a positive way to start the process, and a good place for Wayne Rooney score his first goal in open play since March.

It is a statistic Ferguson accepts could do with correcting, even though Rooney's all-round contribution, and his partnership with free-scoring Dimitar Berbatov, is improving by the game.

"Wayne does need a goal," said Ferguson.

"He is not lacking confidence and his performance level has been good, we are happy with that.

"I am sure a goal will come his way as well. He just has to keep believing it will happen."

Tahun 2011

Pejam celik, kita dah masuk ke ambang tahun baru. Aku pula semakin hari semakin lanjut umur. Ramai orang menyambut tahun baru dengan meriah sekali, tetapi bagi aku tahun baru sama seperti hari-hari biasa. Tiada bezanya, kerana kita tetap melakukan benda yang sama berulang-ulang tanpa aku sedarinya. tahun baru tidak bererti semuanya berubah dan aku pon begitu. banyak pekara yang masih tidak dapat ku capai, banyak lagi yang ingin aku lakukan dalam hidup ini. tapi nampaknya banyak perkara yang membataskan impian aku, tapi aku akan berusaha untuk mencapainya juga, walaupun aku anggap ianya agak mustahil. kuharap semoga rakan-rakanku dapat membantu aku menjayakan impian yang tidak berkesudahan ini.