Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran)
Hayya nab'idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam)
Syakkireena a' kulli na'ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada)
Ba' ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa²)

Sunday, February 22, 2009

Remaja ku





Hari ini saya nak menyeritakan serba sedikit pengalaman dan pemerhatian yang saya dapat hari ini. Saya melihat gelagat remaja masa kini sangat menjekelkan??. kenapa saya berkata begitu, adakah saya merasa saya ni bagus ataupun cemburu. tidak??? tapi saya sedih dengan perangai mereka ini. Remaja perempuan nya yang sudah tidak tau adap sopanya, dan lelakinya sudah tidak serupa dengan orng melayunya. mereka banyak melakukan benda yang tidak berfaedah dan tidak menguntungkan, sedangkan remaja kaum lain berlumba-lumba kehadapan. Remaja kita menjadi semakin lemah apabila dipengaruhi oleh unsur-unsur barat. sudah lupa siapakah mereka ini, asal usul mereka. Tiada benda yang berfaedah ke yang boleh dilakukan. rasanya banyak tapi bagi mereka benda ini bukan seronok untuk dilakukan. Ibu bapa pun sekarng pun dah tak dapat mengawal mereka. Remaja perempuan boleh melepak dengan lelaki sampai pukul 2 - 3 pagi tanpa rase takut pun. silap-silap tak balik pun takpe. Sekarang banyak melibatkan kes yang berkaitan dengan remaja kita. sepatutnya kita berasa malu dengan kaum lain.

Mereka ini di didik untuk maju kehadapan tidak kira sama ada mereka pandai atau tidak. bila cuti mereka bekerja, mencari pengalaman dan bila sudah ada pengalaman boleh bukak syarikat sendiri . tapi remaja kita bagaimana?? mereka hanya tahu lepak dan membuang masa. pemalas dan mudah putus asa. Tun mahatdir pun penah berkata melayu mudah lupa, senang sedikit sudah puas hati. tapi bangsa lain tidak, mereka kalau boleh ingin meningkatkan diri mereka kesatu tahap yang tinggi. Bagi mereka biar la susah sekarang, tetapi kemudian harinya berjaya. sedar la wahai remaja sebangsa dengan ku. bahawasanya kita semakin lemah akibat dari sikap kita sendiri. oleh itu kita kena berusaha mengembalikan semula remaja-remaja kita supaya kelak mereka tidak akan ditindas di tanah mereka sendiri.

No comments: