Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran)
Hayya nab'idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam)
Syakkireena a' kulli na'ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada)
Ba' ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa²)

Wednesday, May 27, 2009

BELIA DAN PELAJAR DALAM MASYARAKAT

Siapakah belia-pelajar dalam masyarakat? Di mana-mana, belia-pelajar merupakan sebahagian integral masyarakat (yakni, sebahagian yang tak terpisahkan). Generasi muda turut merasa dan mengalami apa yang dialami masyarakat. Ya! Mereka turut gembira atau kecewa bersama masyarakatnya, justeru turut terpanggil untuk melakukan sesuatu bagi kepentingan masyarakat dan negaranya. Penampilan orang-rang muda secara lantang, malah disebut radikal, dalam isu-isu kemasyarakatan dikatakan mungkin didorong oleh perubahan dan pergolakan pscho-biological yang dialami di tahap perkembangan mereka.

Keinginan, malah keterlibatan generasi muda dalam hal-hal kepentingan masyarakat ini juga dikatakan didorong oleh naluri ingin berkhidmat/melakukan kebaikan kepada masyarakat (altruisme), dan juga oleh sikap keperihatinan sosial yang terjana dari didikan (nurture), proses sosialisasi, dan nilai-nilai kebersamaan dalam sesuatu kolektiviti. Generasi muda rata-ratanya mempunyai idealisme yang mendorong mereka untuk tampil melahirkan isi hati dan menolak dasar dan amalan yang dilihat sebagai merugikan masyarakat. Selain itu, melalui penglibatan mereka generasi muda ini juga mahukan penghargaan dan pengiktirafan daripada masyarakat. They want to be counted, not ignored!

Dengan bilangan mereka yang ramai – di negara kita di sekitar 40% daripada jumlah penduduk, sebagai contoh – belia-pelajar dan pertubuhan mereka jelas merupakan tenaga besar dan penting bagi sesuatu perubahan sosial. Golongan-golongan lain, termasuk pemerintah, melihat mereka sebagai vehicle dan saluran yang berkesan ”untuk menyebarkan nilai-nilai moden dan penghaluan sistem ekonomi”, sebagai tempat melatih bakal-bakal pemimpin, sebagai alat perhubungan atau juga selaku pihak yang berpengaruh dalam masyarakat…

No comments: