Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran)
Hayya nab'idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam)
Syakkireena a' kulli na'ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada)
Ba' ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa²)

Wednesday, May 19, 2010

(sambungan dari ISU KTBM-BIM : Pengenalan dan BIM (Siri 2) )

1. Dalam artikel sebelum ini saya ada menerangkan serba sedikit mengenai BIM. Bagaimana pula dengan KTBM?

2. Seperti yang diketahui, KTBM merupakan satu kaedah komunikasi yang menuturkan setiap patah demi patah perkataan vokal BM ke dalam kod tangan. KTBM merupakan kaedah komunikasi dalam P&P yang diterap oleh JPK dan wajib di gunakan oleh para guru di sekolah Pendidikan Khas ketika mengajar. Ia bukanlah satu jenis bahasa, tetapi hanyalah menggantikan setiap sebutan vokal kepada sebutan isyarat tangan.

3. Beberapa individu pekak mempertikaikan KTBM atas alasan ia adalah bukan syarat natural yang tercipta secara spontan, tapi ia dicipta dan digubal sendiri oleh pihak JPK. Kod tangan yang dicipta oleh JPK tidak menunjuk gambaran terhadap makna tersebut boleh difahami melalui imaginasi terhadap kod/isyarat tangan yang ditunjukkan. Kelemahan ini kadang-kala menimbulkan kekeliruan terhadap pelajar pekak dimana sesetengah kod tangan tersebut mempunyai makna yang lain dengan imaginasi yang dilihat melalui bentuk kod tangan tersebut.

4. Bagi memastikan pelajar pekak menggunakan sepenuhnya KTBM dalam seharian, setiap tahun pihak JPK dan sesetengah sekolah Pendidikan khas menganjurkan pertandingan bercerita, deklaminasikan puisi, dan lain-lain dimana markah diberi terhadap penggunaan KTBM yang betul.

5. Penggunaan KTBM agak meletihkan disebab setiap patah perkataan vokal di tukar kepada kod tangan yang panjang. Misalnya perkataan "Mempermainkan" ada 4 isyarat yang harus dibuat iaitu "mem", "per", "main" dan "kan". Berbanding dengan BIM, cuma 1 isyarat tangan sahaja. Mana lebih senang? menyebut "tidak ada" atau "tiada"? menyebut "tidak hendak" atau "tak nak"?

6. Kelebihan KTBM yang tidak dapat dinafikan ialah isyarat tangan KTBM adalah lebih banyak berbanding BIM. Ini adalah kerana beberapa ketika dahulu BPKhas sering mengadakan program yang dihadiri beberapa guru untuk mencipta isyarat baru bagi memastikan setiap perkataan dalam BM mempunyai isyarat tangan untuk memudahkan P&P.

7. Kelebihan ini banyak membantu para guru ketika mengajar dimana mereka tidak perlu membuang masa mengeja perkataan-perkataan yang tidak mempunyai Isyarat Tangan.

8. Kelebihan KTBM merupakan kelemahannya juga, mencipta isyarat tangan ciptaan sendiri sehingga mengabaikan imaginasi terhadap makna yang boleh diserap melalui bentuk dan pergerakan tangan tersebut. Bagi mereka, sudah cukup sekiranya sesuatu perkataan dapat diberi isyarat tangan yang unik.

9. Perlu di ingat, mendengar dengan telinga tidak sama dengan melihat dengan mata. Melihat dengan mata lebih mengutamakan Imaginasi.....


(Bersambung ke "Isu BIM-KTBM : Kebenaran Yang tersirat (Siri 3)")

Glosari :-

BIM = Bahasa Isyarat Malaysia
KTBM = Kod Tangan Bahasa Melayu
P&P = Pengajaran dan Pembelajaran
BPKhas = Bahagian Pendidikan Khas
BM = Bahasa Melayu
BI = Bahasa Inggeris

No comments: