Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran)
Hayya nab'idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam)
Syakkireena a' kulli na'ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada)
Ba' ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa²)

Thursday, December 23, 2010

Dokumen tepis fitnah 1Malaysia



KUALA LUMPUR: Pendedahan dua dokumen bagi membuktikan konsep 1Malaysia tiada kaitan dengan One Israel adalah tindakan telus kerajaan bagi menepis fitnah berterusan dilemparkan pembangkang.

Penganalisis politik, Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian, berkata melalui pendedahan itu, rakyat boleh melihat keputusan dibuat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen untuk menggantung Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat selama enam bulan selepas mengaitkan 1Malaysia dan One Israel adalah tepat dan berdasarkan bukti.
Kerajaan terpaksa mendedahkan dokumen itu kerana wujudnya manipulasi berlebihan di kalangan pembangkang berhubung isu itu yang menyebabkan rakyat menjadi keliru, siapa yang benar.
Tindakan Anwar yang mendakwa beliau tidak diberi peluang membela diri dan menimbulkan kekecohan dalam Parlimen Khamis lalu adalah tindakan terancang yang terdesak kerana sedar beliau tiada bukti dan sudah mula hilang sokongan, katanya
kepada Berita Harian, semalam.

Kelmarin, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz mendedahkan dua dokumen termasuk surat daripada Apco Worldwide (APCO) yang menafikan pembabitan syarikat itu dalam One Israel dan konsep 1Malaysia serta kenyataan bersumpah penasihat kanan kempen One Israel, Robert M Shrum yang menafikan pembabitan APCO dalam kempen berkenaan.

Minggu lalu, Anwar digantung daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat selama enam bulan selepas Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen mendapati beliau berbohong dengan mendakwa APCO menciplak konsep 1Malaysia, berdasarkan konsep One Israel yang dicipta syarikat itu untuk Israel pada 1999.

Penganalisis politik Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Ahmad Atory Hussein, berkata pemimpin pembangkang sering mendakwa rakyat tidak percaya dengan kerajaan, sedangkan rakyat bijak menilai dan akan menyokong pihak yang benar.
Pemimpin pembangkang sebenarnya mempunyai sindrom tidak percaya kerana terlalu fanatik dengan Anwar. Rakyat mesti menolak pemimpin seperti ini yang menganggap mereka saja yang betul, katanya.

Felo Kanan Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Ahmad Nidzamudin Sulaiman, berkata pembangkang sengaja mengambil kesempatan mengeksploitasi isu APCO kerana tahu rakyat tidak jelas mengenainya.

Oleh Zanariah Abd Mutalib

2010/12/24

No comments: